Tenuta Il Palagio

25 juni 2023 - Figline Valdarno, Italië

Wasdag. We maken dankbaar gebruik van de aanwezige wasmachines 50 meter verderop. In de zon en met het windje droogt alles supersnel.

Verder inlezen over waar we morgen heen gaan. Bezienswaardigheden, beste route, etc.. Maar dat dus morgen.

We hebben bij Tenuta Il Palagio (van Sting en diens vrouw Trudie) een tafel om 20 uur gereserveerd. Vanaf 18.30 uur is een live optreden van Giacomo Rossetti. We vertrekken dus op tijd.

Het ristorante en het optreden is buiten. Onder de bomen en deels in de zon. 30°C met een verkoelend briesje. Een prachtige ambiance, zoals we gisteren bij onze aperitivi al konden ervaren.
Het woonhuis van Sting en Trudie is verderop, door de bomen aan het zicht onttrokken.

Giacomo Rossetti blijkt met z'n tweeën te zijn. Ze spelen covers. Van U2 tot Biagio Antonacci en van Pink Floyd tot Otis Redding. Zelfs een Kerstliedje komt voorbij. Goede stemmen. Onder het genot van een wijntje (spumante en een 'When we dance' van Il Palagio) genieten we eersterang van de muziek en de sfeer.

De meeste wijnen van Il Palagio komen uit eigen wijngaard en hebben namen van singles van Sting: Message in a bottle, Roxanne, When we dance, Sacred Love, Newday, enz..

Op gegeven moment komt nonna oma van één van de zangers aan. Met wandelstok, maar dat weerhoudt haar niet te dansen en ze applaudiseert het langst van allemaal. Trots op haar kleinzoon.

Tegen 20 uur gaan we naar onze tafel. Het is (wederom) vol; we schatten 120 gasten. Alles is buiten zoals gezegd. Mocht het slecht weer zijn, dan wordt iedereen afgebeld. Dat is het gelukkig niet en we genieten onder de parasol van de fijne muziek, het mooie weer en de heerlijke toscaanse gerechten.
Polpette di manzo, patate e pane toscano con salsa al pomodore della Valdichiana (toscaanse gehaktballen met toscaans brood en Valdichiana tomatensaus). En een pizza Etrusca: tomatensaus, toscaanse worst, cherry tomaten, oregano en buffelmozzarella.

De muzikanten spelen lekker door.
Zosra het gaat schemeren gaan de lampjes gaan aan, wat het nog knusser en sfeervoller maakt.

Als dolce nemen we Deliziosa torta di mele "Tatin" con gelato alla vaniglia en Tortino al cioccolato con marmellata di arance fatta ala casa.
Gruwelijk lekker.
En natuurlijk en caffè na.

Een geweldige avond. La Bellezza.

Als 'souvenir' nemen we een doos Message in a bottle mee, bianco en rosso. Kunnen we toch niet laten staan...

1. Remco Onkenhout:
    26 juni 2023
    Jullie hebben een topavond gehad zo te zien en te lezen.👍
  2. Josje en Harri:
    26 juni 2023
    Dat klinkt weer geweldig! Geniet lekker verder!
  3. Hammy Draaistra:
    Wat weer een super dag.
  4. Els:
    Wauw………
  5. Petra:
    Wat een super avond!
  6. Marianne:
    27 juni 2023
    Heerlijk om bij zo'n avond te kunnen zijn.
    En die 2 dozen wijn, Bert dat vinden wij geen probleem
  7. Rik:
    1 juli 2023
    Ziet er wel heel gezellig uit!!