La Bellezza 23

30 juni 2023 - Heerhugowaard, Nederland

La Bellezza 23. Onder deze titel ondernamen we onze rondreis door Midden Italië, van 30 april tot en met 30 juni.
2 maanden, 9 weken, 62 dagen, waarvan 58 dagen in Italië. Wat prachtig dat Jolanda en ik dit samen mochten beleven.

Hoofddoel van onze reis was de voor ons relatief onbekende regio's Abruzzo, Lazio, Umbria en Le Marche te verkennen en daarbij op zoek te gaan naar La Bellezza, de Schoonheid. Dat is voor iedereen verschillend, maar Jolanda en ik zitten gelukkig grotendeels op één lijn.
We proberen een beetje in de haarvaten van de Italiaan te kruipen, te observeren, te beleven, mee te doen in het italiaanse ritme en de gebruiken.

Wij zijn daar voor ons gevoel in geslaagd. We hebben genoten van de diversiteit aan La Bellezza  die dit prachtige land te bieden heeft. Genoten van de passie en de traditie. Genoten van de mensen, hun vriendelijkheid, hulpvaardigheid, hun trots, hun vakmanschap. Genoten van de eetgelegenheden, de (streek)gerechten en de dolci. Genoten van de natuur, van de uitzichten en vergezichten. Genoten van de Trabocchi. Genoten van de opera. Genoten van de fresco's en de sculpturen. Genoten van de gebouwen en architectuur. Genoten van de stiltes en de rust.
We hebben genoten van het avontuur.
Het voelt als bijzonder en bevoorrecht.

Het speurwerk vooraf was het dubbel en dwars waard. We hebben kunnen putten uit, en dankbaar gebruik kunnen maken van de honderden tips uit de bladen 'De Smaak van Italië' en 'Italie', sites van reisorganisaties, van vrienden en van bekenden.

Het Plan om midden Italië beter te leren kennen is ook grotendeels gelukt. Het slechtere weer in de binnenlanden heeft ons langer aan de kusten gehouden dan vooraf bedacht, maar ook daar was het prima toeven en hebben we genoeg kunnen ontdekken en ervaren.
Leuk dat we onze vrienden onderweg konden ontmoeten. In Umbria en bij de Spaanse Trappen.

Omdat we veel indrukken op zouden doen hebben we een deel van dit avontuur opgeschreven via Reislogger. Ook voor als we later vergeetachtig(er) mochten worden. Dan hebben we -naast de foto's- een naslag voor de herbeleving. En dan maakt voor ons juist sommige details het verschil. Een andere reden voor de reisblog was natuurlijk het thuisfront te laten weten waar we zijn. Dat we anderen hiermee konden laten mee genieten is mooi meegenomen.
Dank voor jullie meeleven en jullie reacties.

Geard dank voor alle lessen Italiaans zover. Het bracht ons dichter bij de Italianen en maakte onze reis intenser. Ondanks alle fouten nog.
Buren, en speciaal Harri en Josje en 'de jongens', bedankt dat jullie een oogje in het zeil hebben gehouden op onze woning. Dat gaf ons een gerust gevoel.
Geert je had gelijk: die negen weken vlogen voorbij.

Het moeilijkste was het gemis van de kinderen en bovenal de kleinkinderen. Verschillende keren videobellen verzachtte dat enigszins. Maar we kunnen niet wachten hen weer te knuffelen.

We hebben op 16 verschillende adressen overnacht. Bij één er van was ik 's nachts volledig gedesoriënteerd. Als ik moet plassen doe ik het licht niet aan om Jolanda niet wakker te maken.
Zo ook die ene keer. Het was aardedonker. Ik ging op de tast naar het toilet. Dat lukte alleen niet. Ik was volledig de weg kwijt. Waar is de toiletdeur? Links? Nee, dat is de deur van het appartement. Rechts? Nee, een muur. Waar ben ik? Mijn blaas gaf aan dat enige haast is geboden. Verder in het donker tastend en voetje voor voetje schuifelend. Dit is een kast. Waar dan toch?...
Na vijf minuten lukte het de toiletdeur te vinden.

We hebben...
-5.997 km gereden. Gemiddeld 1 : 15,4.
-259 km met de trein gereisd.
-veel km's gefietst, maar de beginstand helaas niet genoteerd.
-17 plaatsen bezocht van de Unesco-lijst en/of I Borghi più Belli d'Italia.
-13 voor ons nieuwe pastasoorten mogen proberen (pennette, strangozzi, cavatelli, tagliolini, anellini, chiatarra, agnolotti, tonnarelli, paccheri, tortelli, pici, umbricelli, mezze maniche).
-53 vaste volgers op de reisblog gehad.
-Veel mooie mensen mogen ontmoeten.

We zijn...
-te veel prikbeesten tegen gekomen. Maar ach.
-door 7 landen gereisd. 🇳🇱 🇩🇪 🇫🇷 🇨🇭 🇮🇹 🇻🇦 🇸🇲
-nauwelijks kilo's aangekomen.

Abbraccio da noi a tutti
Ciao

Jolanda & Bert

Abbraccio da noi a tutti

1. Manon:
    30 juni 2023
    Wat een avontuur Bert en Jolanda! Hier kunnen jullie nog héél van nagenieten.
  2. Liset en Ted:
    30 juni 2023
    Nou Bert en Jolanda, wat moet ik nu morgen doen? Ik heb alle verslagen met veel plezier gelezen en een beetje mee gereisd. Vaak S'morgens tijdens mijn kopje koffie. 😊 Jullie hebben een prachtige reis gemaakt. Welkom thuis weer en genieten van de (klein) kinderen en lekker nagenieten van alles. Tot ziens 👋
  3. Liesbeth:
    30 juni 2023
    Een geweldige reis geweest voor jullie. Leuk om jullie te volgen, veel herkenbaar uiteraard want wij waren er ook 🤓. En nu heerlijk nagenieten van de mooie trip.
  4. Jeroen:
    30 juni 2023
    Leuk om te lezen. Super dat jullie zo'n mooi avontuur hebben kunnen maken!
  5. Elly:
    1 juli 2023
    Fijn dat jullie goed aangekomen thuis. Geen ongelukken of narigheid gehad onderweg..heerlijk gegeten en geslapen behalve die ene nacht 😁 veel moois gezien en nu uitrusten van de trip!
  6. Els:
    1 juli 2023
    Fijn weer thuis: ook heerlijk en weer genieten van de grote en kleine koters.
    Dank voor de verhalen en foto’s van jullie belevenissen in het ook door ons geliefde Italië! Erg leuk om zo een beetje ‘mee te reizen’.
    Jullie hebben een mooie herinnering voor jezelf gemaakt.
    Welkom thuis! XE
  7. Rik:
    1 juli 2023
    Bedankt voor al het gulle delen, Bert en Jolanda! Succes met het weer wennen hier. NL is (voor de meesten van ons) ook niet slecht als plek om te verblijven. Zeker niet als je als afwisseling ook mooie ‘anderslanden’ mag ervaren.
  8. Hammy Draaistra:
    1 juli 2023
    Hier wordt ik stil van. Fijn dat jullie samen een prachtige reis hebben mogen maken. Om nooit te vergeten. En fijn dat we via jullie reisverslag elke dag mee mochten genieten. Als of we er ook waren. Fantastisch.
    Nu weer de draad oppakken in Nederland. En vooral genieten van de kinderen en kleinkinderen.
    Top
  9. Geert en Hammy Draaistra:
    1 juli 2023
    Fantastisch zo’n reis en een culinair avontuur. Hoop dat jullie een goed smaakgeheugen mee terug genomen hebben, ben echt benieuwd naar de echte smaken van die pasta’s etc. Tot snel.
  10. Marianne:
    1 juli 2023
    Zo fijn Italië zo met jullie mee te beleven terwijl wij op hetzelfde moment daar ook rond reizden. Wij deden het van Bologna naar Maria di Leuca (puntje van de hak) en weer terug.
    En toch lukte het ons om elkaar 2 X te ontmoeten. 1 keer een paar dagen samen met Liesbeth en Henri in Preci en 1 X in het mij zo dierbare Rome bij de SPAANSE TRAPPEN !
    Is Matthijs zijn wens toch nog beetje uitgekomen.
    We lazen elkaars verhalen , jij Reisblogger ik Polarsteps, maar hebben elkaar straks vast nog heel veel te vertellen.
    Nu eerst genieten van kinderen en kleinkinderen
    Straks alle foto's uitzoeken, Matthijs is al beetje begonnen, en vooral heel veel nagenieten
    un abbraccio ai nostri cari amici
    M & M
  11. Toos:
    1 juli 2023
    Het was geweldig om dit zo mee te maken!! Prachtige verhalen en mooie foto’s. Nu heerlijk nagenieten.
  12. Sandy & Bianca:
    1 juli 2023
    Fijn dat jullie weer lekker thuis zijn!Ik heb genoten van jullie avontuur!Wat zal ik de mooie verhalen missen!Lekker nagenieten van de mooie reis !
  13. Peggy:
    1 juli 2023
    Blij dat jullie weer veilig thuis zijn!
    Bedankt dat ik met jullie mee op reis mocht, Ik heb genoten van van de mooie verhalen en leuke anekdotes. Ik zal ze missen. Nu snel naar de (klein) kinderen en heerlijk nagenieten ! 🥂
  14. Geard:
    Alberto! Grazie infinite!!!
    Ik moet JOU bedanken want dankzij jouw mooie verhalen heb ook ik Midden-Italie veel beter leren kennen!
    Niet alleen was ieder verhaal/reisverslag vanuit geografisch/historisch perspectief erg interessant, maar ze waren ook met veel humor geschreven.
    Heel erg jammer dat daar nu een eind aan is gekomen...9 weken...wat zijn die snel voorbij gegaan...
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik betwijfel of ik het zo lang volgehouden zou hebben...zonder de kinderen en vooral zonder de kleinkinderen... Knap gedaan hoor, zelfs voor mijn Italiaanse vrouw zou dat een hele opgave zijn...
    Nogmaals bedankt voor alle mooie verhalen...het zal even wennen zijn om 's avonds geen nieuw verhaal meer te ontvangen. Het was een vast onderdeel van de avond geworden.
    Nu maar weer genieten van de (klein) kinderen en ons eigen mooie landje.
    Saluti e di nuovo: tantissime grazie!