Siena

26 juni 2023 - Figline Valdarno, Italië

Via de prachtige Chiantistreek rijden we naar Siena. Door fraaie plaatsen als Radda in Chianti, Fonterutoli en Castellina in Chianti. De weg is zowaar prima geasfaleerd. Geen kuil tegen gekomen onderweg.
Als we in de buurt van Siena komen wordt het landschap glooiender, met palazzi op heuvels en cipressen er heen. Het karakteristieke Toscaanse landschap.

Via Porta Tufi betreden we centro storico. Uiteraard eerst een caffè. Daarna in een rechte lijn naar de Duomo. Een magistraal groot en mooi gebouw met de kenmerkende zwart/wit marmeren gevels.
Een lange rij staat voor het loket van de biglietti. Een paar honderd personen. Dan ontdekken we een QR om online te bestellen. Dat lukt. Toch weer niet. Dus ik in de rij voor een kaartje. Na 2/3 van de afstand naar voren te zijn geschuifeld wenkt Jolanda "Het is toch online gelukt". Wij naar de ingang van de Duomo. "Nee, met uw online betaalde en ontvangen QR code kunt u een biglietto ophalen bij het loket. U hoeft dan niet in de rij." Dat dan weer niet. Jolanda naar het loket. Langs een portier. "Even wachten mevrouw, IK bepaal wie wanneer naar het loket mag. Een minuut later mag Jolanda de kaartjes ophalen.

Binnen kom je ogen te kort. Prachtige fresco's, beelden van Michelagelo, Donatello, Nicola Pisano en Gian Lorenzo Bernini. De vloer is uitzonderlijk net als de Libreria Piccolomini.

Door naar Piazza del Campo. Het schelpvormige, schuin aflopende plein. Dat is al gereed gemaakt voor de Palio. Deze beroemde paardenrace tussen de 17 contrade wijken van Siena is komende zondag 2 juli. Dan zijn we bij een dansvoorstelling van Feline in Ede, dat is ook belangrijk, dusdepalio...dagaannie.
Overigens is het deelnemersveld maximaal 10 paarden met fantino jockey. Er is serieus geld mee te verdienen door de fantino. Hij wordt ingehuurd en kan 60k tot 200k (als hij al meerdere overwiningen heeft behaald) verdienen. De zeven contrade die vorige jaar niet deelnamen doen nu mee plus drie die middels loting worden bepaald.
Die draven 3 rondes en het eerste paard dat over de streep komt (mét of zónder fantino) wint.
De paardenrace wordt vooraf gegaan door een twee uur durende corteo storico historische parade waarbij alle 17 contrade zich aan het publiek presenteren in middeleeuwse kledij met paarden en vaandels. Zo'n parade, dat kunnen de Italianen goed.
De Palio blijft dus staan op onze bucketlist. Je moet iets hebben om naar uit te kijken, toch?

Onze lunch bestaat uit enkele goedgevulde panini  op een terras in een zijstraat van Piazzo del Campo.

Daarna lopen we verder door deze stad. Hier en daar naar binnen. Tot aan Porta Romana, de grootste toegangspoort tot centro storico. We nemen heerlijke gelati, stracciatella en pistacchio met penguino (pinguïn...?).
De aanstaande Palio is overal merkbaar. De vlaggen van de wijken hangen overal, maar ook de straatverlichting aan de gevels is in de kleuren van de betreffende contrada.

We kunnen wel honderd foto's van Siena posten, maar beperken ons tot slechts enkele.
En we kunnen wel dagen dolen door deze prachtige stad, maar tegen 17 uur gaan we toch terug.
De auto geeft 38°C aan.

Op de camping plonzen we het zwembad in.

Weer een mooie dag.

Buona notte Welterusten

1. Elly:
    26 juni 2023
    Prachtig de duomo
  2. Marianne:
    27 juni 2023
    Ja,Sienna is erg mooi.
    Wij hebben de Palio een paar jaar geleden meegemaakt. Erg spectaculair. We zaten rond 7 uur s ochtends al op de tribune om een mooie plek te hebben.
    Heb je ook al die leuke beeldjes gezien op de muur op de hoeken van de straten ?
    Veel plezier nog deze dagen en straks bij Feline
  3. Rik:
    1 juli 2023