Campingtreintje

24 juni 2023 - Figline Valdarno, Italië

De camping beslaat een enorme oppervlakte. Het feit dat er twee grote zwembadcomplexen zijn, geeft dat al aan. Wij zitten zelf ruim een kilometer van de receptie, winkels (behoudens een klein supermarktje om de hoek), infopunt, etc. En het terrein kent een fors hoogteverschil. Daarom rijdt er een treintje, een 'locomotief' met twee wagons, waar een dertigtal personen in kunnen. Zonder opgeblazen zwembanden, boodschappentassen wel te verstaan. Als dat mee moet wordt het maximale aantal passagiers beperkt tot vijftien à twintig.

De campingwinkel geeft als service dat ze al het opblaasbaar spul, zoals banden, ballen, beesten en ander speelgoed, opblazen bij de uitgang van de winkel. Vandaar de volumes. Overigens lijkt het dat sommige gasten zelf ook aan de opblaasslang hebben gestaan....

Wij zijn ook een keer met het treintje naar boven gereden, naar onze mobilehome, toen we de eerste boodschappen haalden in de campingwinkel. Het is sneu te zien hoe snel sommige mensen een plekje willen veroveren als er een aantal wachtenden zijn. Wij konden nauwelijks normaal uitstappen.

Er zijn drie haltes over de camping. Eén er van is vier rijen mobilehomes achter ons. En het pad van de halte naar het zwembad loopt langs onze plek.
Het is een olijk gezicht als 's morgens elke twintig minuten een treintje leeg stroomt en de gasten richting zwembad trekken. Het is uit te tekenen: voorop lopen, of beter gezegd huppelen soms zelfs stuiteren de vier- tot acht- jarigen, enthousiast om het prachtige bad in te kunnen springen. Dan komt moeder die -vaak tevergeefs- probeert haar kroost tot rust te manen om te voorkomen dat ze struikelen of te vroeg te water raken. Soms duwt moeder een wandelwagen voort met een kruimel er in die totaal nog geen notie heeft van waterpret. Vervolgens vader, tijdens vakantie gebombardeerd tot pakezel. Boodschappentas, soms een koelbox, opblaasbaar speelgoed en de opblaasbare banden die de kinderen niet willen dragen, en de badlakens om de nek. Helemaal achteraan de puber die nergens zin in heeft.

Na het avondeten rijden we naar Il Palagio, nog geen vijf minuten hier vandaan.
We willen graag een wijntje proeven en een tafel reserveren voor morgenavond. De namen van de wijnen zijn bijzonder, net als de eigenaar: Gordon Sumner. Wie dat is? Zoek maar eens op.
Een heerlijke wijn in een heerlijke ambiance.
Morgen meer hierover.

A domani Tot morgen.

1. Geard:
    24 juni 2023
    Wat weer een mooi verhaal over het treintje Albert.
    Jaren geleden heb ik ook op die camping gestaan, samen met mijn gezin.
    Toen reed het treintje nog niet omdat het voorseizoen was, maar ook toen was het al behoorlijk druk en kon je je wel een voorstelling van maken wat voor een gekkenhuis het wel niet in het hoogseizoen moet zijn.
    Ik ben trouwens ook sinds een paar dagen in Italië met mijn vrouw en een van mijn dochters.
    In Salerno om precies te zijn, vandaag naar Napels geweest. Heel leuk maar nu doodvermoeid.
    Denk dat we het niet redden om even bij jullie langs te gaan...
    Maar jullie zijn nog zo energiek, getuige je verhalen, jullie kunnen denk ik wel even bij ons komen.
    Zou gezellig zijn.
    Wanneer zullen we afspreken?
  2. Bert:
    25 juni 2023
    Zou heel leuk zijn Geard... maar helaas ontbreekt ons de tijd. Er zijn nog wat plannen hier en woensdag beginnen we de terugreis.
  3. Remco Onkenhout:
    Misschien is Gordon (Sting) aanwezig en zorgt hij een muzikaal intermezzo 😜
  4. Geert en Hammy Draaistra:
    24 juni 2023
    Message in a bottle! En goed op dronk?
  5. Bert:
    Jazeker!
  6. Els:
    24 juni 2023
    Echt een Message in a bottle🍷
  7. Liesbeth:
    Topcamping zo te lezen😆
  8. Liset en Ted:
    25 juni 2023
    Zo herkenbaar, moeder, vader en stuiterende kinderen maar vooral de nietswillende puber! 😂 weten we alles van, we noemen geen naam
  9. Geard:
    25 juni 2023
    Was maar een grapje, Bert.
    Salerno ligt bijna 500 km bij jullie vandaan.
    Nog heel fijne dagen in Italië en straks een heel goede terugreis!