Sperlonga

8 juni 2023 - Sperlonga, Italië

We hebben een prachtige week gehad in Parco della Gallinara. Prima lodge, schitterend zwembad, goede loungebar, vlakbij het strand en supervriendelijk personeel. We worden weer keurig opgehaald met de golfkar XXL. Scheelt veel gesleep met de bagage.

De volgende bestemming is Sperlonga, in het zuiden van Lazio. 'Destinazione Mare' zingt Tiziano Ferro op de radiozender R101. Hoe toepasselijk want ook Sperlonga ligt aan zee.

Onderweg nemen we een caffè bij Bar Paninoteca Caffetteria RistoCaffè TakeAway Tabacchi Ciacciarelli. Een hele reclamezuil vol. Het enige wat mist zijn poffertjes; poffeteria klinkt prima toch? En past ook mooi in het rijtje. Het is een keurige zaak. Met veel aanloop.

Rond 12.30 uur arriveren we bij Valeri's Country House. Een keurig pand in een agrarisch gebied, anderhalve kilometer buiten de bebouwde kom van Sperlonga. Wij hebben Kamer 6 van de zeven. Achter het pand staat de woning van de eigenaren Valeria en haar man Alessandro. Het zijn uiterst vriendelijke en behulpzame mensen.

We fietsen naar Sperlonga. In 10 minuten zijn we in het centrum. Als we de fietsen vastbinden aan elkaar en aan een paal, vraagt een Engelsman waar we de fietsen gehuurd hebben. Hij is net aangekomen en zoekt twee huurfietsen. "Wij hebben ze niet gehuurd, dit zijn onze eigen fietsen." "Where are you from?" "Holland." "So you came all the way by bike...?" Nou, dat ook weer niet. We leggen hem uit hoe we reizen. En dat we ooit ook eens in Engeland een fietstoer willen maken langs de cottages. Dan moeten we beslist naar Yorkshire zegt de Engelsman, die zelf in York woont en het dus kan weten.
Hij gaat verder op zoek naar huurfietsen.

Sperlonga's centro storico is één van de borghi più belli d'Italia. Het is op een rots aan zee gebouwd. Het doet Grieks aan. Overwegend witte gebouwen met blauwe accenten, smalle steegjes en alleen maar trappen. Slechts enkele voordeuren zijn op gelijke hoogte van elkaar. Het is knap hoe hier nog restaurantjes zijn gevestigd. Opvallend zijn de vele planten, met name bougainvillea.

Op één van de trappen zit een tekenaar met een schetsboek op schoot. Het blijkt een Amerikaan, uit New England, docent architectuur, die vier weken met zijn studenten in Italië is, met name in Rome en Perugia.

Bij Antico Caffè Trani aan Piazza della Libertà nemen we aperitivi: due crodini. Daarna wandelen we verder door de nauwe straatjes. Daarin zijn pareltjes van winkels verscholen. De plaats is erg schoon en fris.

Vanaf ristorante Lupi di Mare hebben we een mooi uitzicht over de baai. We bestellen Spaghetti Vongole en Paccheri Ricciola Pomodorini e Olive als primi en voor secondo tonno grigliato, gegrilde tonijn. Die delen we wel want anders wordt het na de aangeklede aperitivi en de primi wel erg veel. En wat ruimte voor dolce is ook wel fijn. Dat wordt tiramisù.
Overheerlijk allemaal met een prachtig uitzicht over de baai waar de zon onder gaat

A domani Tot morgen

1. Elly:
    9 juni 2023
    Bougainvillea hadden wij in de tuin in Palos Verdes een rode and oranje. Leuke foto van jullie samen.
  2. Henri Mantjes:
    Nice
  3. Petra:
    9 juni 2023
    Wat een mooi plaatsje! En dat uitzicht 🌅!
  4. Hammy Draaistra:
    Eet smakelijk