Poederdoos

13 juni 2023 - Assisi, Italië

Wij hebben ons gisteren bij het ontbijt kennelijk goed gedragen en het complimentje over de eigen gemaakte marmellata betaalt zich uit, want we krijgen vanmorgen extra brood, kaas er bij, en twee soorten torte in plaats van één.
Ik heb daarom nu twéémaal een compliment gemaakt. Ben benieuwd morgenochtend.

De laatste twee dagen hebben we ons pittig ingespannen, dus vandaag piano piano. Ligbed bij het zwembad. In slaap vallen. Van dat soort piano piano.

Zelfs voor caffè in Santa Maria degli Angeli, vijf kilometer verderop pakken we niet de fiets maar de auto. Echt even rust voor de spieren vandaag.
Toch lopen we de Basilica binnen. Er is een gigantische restauratie gaande. Enorme steigers en mensen in witte pakken die de zuilen en fresco's schoonmaken of repareren. De Basilica is om het oorspronkelijke 4e eeuwse superkleine kerkje heen gebouwd. Deze basiliek heeft een enorme religieuze geschiedenis. Wellicht dat we er ooit meer tijd voor nemen.

De caffè bestellen we bij het nabij gelegen Caffè Retro.
Daar regelen we ook, via 'Bella Umbria', de volgende accommodatie: Agriturismo Il Palazzo in Lisciano Niccone, nabij Lago di Trasimeno.

Voor we teruggaan halen we bij Emi Supermercato pane integrale en Leerdammer (...) kaas dat we op onze kamer opeten met een kokos yoghurt na. Ook gewoon lekker.

We houden siesta op een ligbed bij het zwembad. Het gemekker van de geit klinkt steeds verder weg, net als de voorbij rijdende auto's. Heel ver weg rommelt onweer. Als we weer wakker worden dreigt het te gaan regenen. We zoeken de kamer op. Amper binnen begint het inderdaad te regenen.
We krijgen een mail van 'Bella Umbria': het appartement dat volgens hun site beschikbaar is, blijkt verhuurd maar er is nog wel een groter appartement die ze voor een voordeliger prijs aanbieden. Dat doen we.

We vallen weer in slaap.
Eenmaal weer wakker, wederom een mail van 'Bella Umbria': "we hebben ons vergist. Il Palazzo zit vol." Snel een check op hun site en daar zien we nog wel degelijk beschikbaarheid. Amateuristisch. Of hebben ze ondertussen een reservering van een groter gezelschap binnen gekregen??? Het is hoe dan ook 'bye bye Bella Umbria'; dit was eens (geprobeerd) maar nooit meer via deze organisatie.
Via Booking.com hebben we snel iets anders leuks uit onze lijst kunnen regelen.

In Spello maken we een korte wandeling voordat we gaan eten. Spello is ook zo'n prachtig Umbrees dorp. Wat opvalt zijn de planten en bloemen en de vele kunstwinkeltjes. Een mooie kleurrijke stijl aan keramiek en schilderijen. Jammer dat de winkels al dicht zijn. Er zijn weinig toeristen, ook vanwege het weer waarschijnlijk. Een opvallende verschijning is een wandelende poederdoos met spitse neus en opgestoken geblondeerd haar. Een jaar of tachtig. Door de giga hoeveelheid poeder krijgt haar gezicht een gelige, bijna lijkkleur.

We gaan eten bij Gustò Bistrot. Een gezellige tent met heerlijke muziek en het drukst van alle die we zijn tegen gekomen. De grote parasols houden de enkele druppels die nog vallen tegen.
We delen de Bruschette Miste als primo en daarna Lasagne al forno en Bocconcini di Agnello (lam). Met een heerlijke witte Grechetto Montefalco 'Antonelli' en rode Rosso Assisi 'Sporteletti'.

De poederdoos komt aan het tafeltje naast ons zitten. Samen met haar zoon, naar later blijkt. Ze komen uit Dallas, Texas. De poederdoos is kind van geëmigreerde Italianen. Haar roots liggen in Abruzzo. Ze zijn daar op familiebezoek geweest. Een alleraardigst gesprek volgt. Volgens zoon maakt poederdoos de beste gnocchi ter wereld.

Een rustige dag en toch weer wat mee gemaakt.

A domani Tot morgen

1. Geard:
    13 juni 2023
    Weer een heel mooi verhaal en mooie foto's Bert.
    Complimenti!
    Ook bijzonder dat jullie klaarblijkelijk Madonna hebben ontmoet...
    Oppassen morgen... voor de zoveelste keer "allerta gialla" en dag van nationale rouw vanwege de dood van Berlusconi...weet niet welke van de twee erger is...
  2. Hammy Draaistra:
    14 juni 2023
    Wat weer een prachtig verhaal en prachtige foto’s.
    Het eten straks in Nederland zal wennen zijn.