Perugia

12 juni 2023 - Assisi, Italië

Het ontbijt bij Agriturismo Il Garisole (de Zonnebloem) zou italiaans zijn. Italianen ontbijten vaak bij een Caffetteria of Bar met (slechts) een caffè en brioche. Meer niet. Dus onze verwachtingen waren ook zodanig. Maar dat viel alleszins mee: water, sapje, croissantje, broodje met vleeswaren, crackers (onbeperkt), Nutella, eigen gemaakt citroen-marmelade, eigen gemaakte cake en koffie.

Nonna verzorgt het ontbijt. Keurig gekleed in een bloemtjesjurk uit de jaren zestig. Met een lang schort uit de jaren zestig. In een ontbijtzaaltje uit de jaren zestig: verkeerde schilderijtjes in felle kleuren, tafellaken in (uiteraard) zonnebloem motief, plastic planten en bloemen, en prullaria her en der. Afzichtelijk. Maar het past bij het geheel en daarom ook weer bijzonder. Nonna heeft een serieuze gezichtsuitdrukking. Als we haar vertellen dat de eigen gemaakte marmellata heerlijk is verschijnt een trotse twinkeling in haar ogen en ontspant haar serieuze blik. Voor even.

We lopen weer 'naar boven', naar Assisi. Telkens een uitdaging vanwege de steilte. Onze hartslag stijgt mee. Bij Piazza del Comune beklim ik de 147 treden van de Torre del Popolo. Tot aan het platform met de manshoge klok. Vandaar uit een mooi uitzicht over Assisi en Umbria.

Daarna bekijken we een deel van Assisi waar we gisteren niet zijn geweest. Piazza San Rufino en de gelijknamige Cattedrale. Een Fransiskaner Monnik geeft op het plein les aan een groep jongeren. Voor zijn winkeltje zit een oude man die een rosario a mano maakt, een handgemaakte rozenkrans. We lopen naar het hooggelegen Rocca Maggiore. Onze hartslag stijgt weer naar recordhoogte. Halverwege hangt een AED aan de kant van het pad. Een fijn vooruitzicht...
Het castello blijkt gesloten vanwege restauratie. Vanaf het naastgelegen terrein hebben we een prachtig uitzicht over Assisi en de vlakte van Umbria.

Voor de lunch hebben we Umbrese streekgerechten: Torta al Testo con salsiccia e spinaci en Crostini di Paté all'Umbria. Heerlijk.
We bezoeken de Basilica di Santa Chiara. Chiara (1193 - 1253) was tijdgenoot van Francesco en beiden geboren in Assisi. In de basiliek is de crypte van Santa Chiara en hangt het vroeg 12e eeuwse Crusifisso di San Damiano.

Assisi is een prachtige middeleeuwse stad. Overal keurig verzorgd. Als je door de talloze toeristenwinkeltjes heen kijkt heeft het veel bijzonders en is het niet een stad om te zien, maar om te beleven. Wij hebben daar maar een fractie van mogen ervaren.

Het is rond 30°C en erg warm, mede door de hoogteverschillen. We lopen terug naar Il Garisole voor een verfrissende duik in het zwembad.
We hebben dan 10 km heen en weer en op en neer gelopen.

Aanplakbiljetten in Assisi melden een middeleeuws feest in Ripa, 18 km verderop. Vanaf vandaag tot en met zondag, elke avond. Een strijd tussen wijken en middeleeuws eten. We rijden er naar toe. Dan blijkt het openingsprogramma vanavond niet veel om het lijf te hebben.

Daarom besluiten we door te rijden naar Perugia.
Het centro storico is hooggelegen. Via een drietal roltrappen bereiken we het. Onderweg ontvangen we een prachtig filmpje van Lennart en Gaby. Proposta di matrimonio. Geweldig! Tanti Auguri.
Er zijn veel jongeren op de been. Diversen dragen een laurierkrans met rood lint op het hoofd. Teken dat ze geslaagd zijn op de universiteit. Het maakt het centrum levendig.

Bij Ristorante Turreno Caffè aan Piazza Ignazio Danti achter Cattedrale Metropolitana di San Lorenzo vinden we een plek.om te eten.
Umbricelli fatti in casa con
fave e pecorino (Umbricelli-pasta met tuinbonen en pecorino kaas). Mezze maniche con baccala alla perugina (pasta met kabeljauw op z'n perugiees). En als dolci Baba en Tiramisù. Verwennerij.
In het donker, via onverlichte wegen vinden we de weg terug naar Assisi.

Buona notte Goedenacht

1. Sandy & Bianca:
    Buona notte
    Wat een prachtige verhalen en wat doen jullie veel?
  2. Peggy:
    13 juni 2023
    Wow…. Wat is het toch prachtig.
  3. Liset en Ted:
    13 juni 2023
    Weer prachtige foto's en tekst.