Onderweg

30 april 2023 - Trier, Duitsland

De laatste aankopen zijn gedaan, de auto schoongemaakt (een tic van mij want na enkele kilometers is die toch weer vuil), cloud geactiveerd, fotokaartjes geformatteerd, van alles (en hopenlijk genoeg) klaargezet en ingepakt.

Gisteren tijdens het eerste verjaardagsfeest van Zoë hebben we gedag kunnen zeggen aan de kinderen en kleinkinderen. We gaan jullie missen.

Vanmorgen uitgezwaaid door onze lieve buren Josje en Harri en de prachtige tulpenvelden rond Alkmaar.

De eerste koffiestop is op P t Haasje nabij Maarheeze. Heerlijk in het groen....

We zakken rustig verder zuidwaarts. De eerste etappe eindigt in Trier.

Ons hotel ligt aan de Moezel, bij de Römerbrücke. Het is een tien minuten lopen tot aan het historische centrum. Er is veel volk op de been en op de terrassen, genietend van de zon. Via de Hauptmarkt en de Simeonstraße komen we bij Porta Nigra. Ooit de poort naar het Romeinse Rijk. De poort naar Italië. Symbolischer kan onze reis naar De Laars niet beginnen.

Porta Nigra is gebouwd rond 170 n.Chr. als onderdeel van een 6418 meter lange stadsmuur rondom Trier, Augusta Treverorum. Door verwering en roetafzetting werden de oorspronkelijk lichte zandsteenblokken in de loop van de eeuwen zwart. Hierdoor kreeg de poort in de middeleeuwen zijn huidige naam.

Bij het avondeten kiest Jolanda een gerecht waarvan de naam de halve menukaart beslaat: Hausgemachte mediterrane Gemüse-Quiche mit Schafskäse gratinert an Salatgarnitur & Tzatziki. Zo… De trek is bijna voorbij als je het uitgesproken hebt.

Het grote avontuur is begonnen.

1. Matthijs:
    30 april 2023
    Goede reis gewenst met mooi weer en weinig files.
  2. Remco Onkenhout:
    Goede, veilige reis😘
  3. Peggy:
    30 april 2023
    Het avontuur is begonnen, goede reis 😘
  4. Jeroen:
    30 april 2023
    Geniet van jullie mooie reis!
  5. Liesbeth:
    1 mei 2023
    Heerlijk, ga ervan genieten samen
  6. Janneke:
    1 mei 2023
    Klinkt als een goed begin! Heel veel plezier!
  7. Debby:
    Leuk! Veel plezier!
  8. Jacqueline Onkenhout:
    1 mei 2023
    Het grote avontuur is begonnen. Goede reis en veel plezier.
  9. Werner:
    1 mei 2023
    Zitten jullie in Freiburg of trier? Ik heb nog gewoond in Freiburg.
  10. Geert en Hammy Draaistra:
    2 mei 2023
    Heerlijk dat gerecht van Jolanda en jij…Pompes frites? Veel plezier en wij genieten mee!