f...... fransozen !

1 mei 2023 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

Het ontbijt is uitgebreid. Met onder andere regional Produkte als hammen, jams en Gouda kaas. Gouda... regional ? Wat weten de Duitsers wat wij nog niet weten? De Tasse Kaffee doet de naam eer aan: 'Tasse', een grote hoeveelheid heerlijke koffie.

Tasse Kaffee

Aan een hoge tafel gezeten hebben we zicht op veel groen, de Moezel, de Römerbrücke en aan de overzijde daarvan een aantal grijze betonblokken met ramen die het zicht ontnemen op het historische centrum van Trier. Alleen de kerktorens en de hoge toren van Porta Nigra van 'die Altstadt' torenen erboven uit.

We besluiten een stuk langs de Moezel te fietsen voordat we verder zuidwaarts trekken. Een frisse neus en de wind door de haren. Hoewel, dat laatste niet echt want we hebben voor het eerst de fietshelm op.

Voor het eerst de fietshelm op. We fietsen door mooie natuur, begeleid door tsjilpende en fluitende vogels. Tot het pad zich door een industrieterrein kronkelt, en er plotsklaps kuilen en vervelende hobbels verschijnen. Hier hadden ze toch ook de Europese subsidie voor fietspaden voor kunnen gebruiken? Het daaropvolgende zicht op de overzijde van de rivier vergoedt weer veel. Fraai zicht op de overkant van de Moezel

Begin van de middag vertrekken we richting Freiburg. De route brengt ons door Frankrijk. Ook hier geregeld prachtig gele koolzaadvelden. Lastig te fotograferen in een rijdende auto: "net te laat", "nou zitten er weer bomen voor" en "waarom maakt de weg net nú weer een bocht". Van dat soort dingen dus.

Op het laatste Franse stuk, van Strasbourg richting de Duitse A5, plotseling een FLITS. "Waarom nou? ik rijd 105 waar 110 mag... ". Pas dan valt op dat andere auto's langzamer rijden en even verderop staat een verkeersbord dat 'einde 90' aangeeft. Heb ik dus een bord gemist. Terwijl we al bijna zevenhonderd kilometer ons keurig aan de snelheid houden en nergens boven 110 km/u hebben gereden. Hoe halen die f...... fransozen het in hun hoofd! Stomme, stomme, stomme lui. Ik rijd nooit meer via Frankrijk!

Net na 18 uur bereiken we het budgethotel aan de rand van Freiburg. Na het inchecken lopen we naar de tramhalte naast het hotel en 15 minuten later staan we midden in het centrum. Op zoek naar een leuke gelegenheid om te eten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Remco Onkenhout:
    1 mei 2023
    Erg leuk om jullie vakantieverhaal te lezen. En Bert je schrijft erg pakkend en geeft ons thuisblijvers het gevoel dat wij er ook zijn. Chapeau 👍
  2. Sandy & Bianca:
    2 mei 2023
    Toch wel lachend geflitst hoop ik!😂
  3. Els:
    2 mei 2023
    Klinkt goed allemaal. Jammer van die prent die er aankomt. Misschien een idee om vast wat vakantiewerk te gaan doen en bij te verdienen voor die boete. En dan in Frankrijk. Kan men daar zien dat je als ietwat bejaarde sok ook best kunt werken.
    Viel Spass!
    XE
  4. Bert:
    3 mei 2023
    😄👍
  5. Werner:
    2 mei 2023
    Freiburg! 1,5 jaar gewoond en gestudeerd. Er zitten hele leuke biergarten in de bergen. Moet je richting de Feldberg rijden. En boetes hoeven je niet te betalen. Dat is nou weer het voordeel van die Fransen. Sturen wel een brief maar vorderen het verder niet in.
  6. Bert:
    2 mei 2023
    Dat is een goede tip, Werner! Vallen die f...... fransozen toch een beetje mee.
  7. Geert en Hammy Draaistra:
    2 mei 2023
    Ik zou wel de foto vragen, die lukten anders toch niet!🤪
  8. Liset en Ted:
    2 mei 2023
    Wat leuk om ( tot nu toe) dagelijks mee te kunnen genieten van jullie reis 👍
  9. Marianne:
    2 mei 2023
    Trier is echt gezellig maar Freiburg is ook erg leuk. 2 jaar geleden paar keer geweest. Pas op voor de watergeultjes in de hele stad.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen
  10. Rik:
    3 mei 2023
    Trier en Freiburg. Allebei mooie plekken waar we mooie herinneringen aan hebben. Viel Spaß!