Casa al Chianti di Francesca Golino

22 juni 2023 - Figline Valdarno, Italië

Het belooft 37°C vandaag.
Dus we nemen ons voor rustig aan te doen. Ligbed, lezen, korte wandeling.

Om 09.30 uur begint de ochtend aquaspinning. De geluidsboxen staan anders gericht dan gisteren, nu niet pal op onze veranda, en dat scheelt toch. Geluidsnivo 'gehoorschade' van gisteren is vandaag nivo 'redelijk hard'.

Tijdens de ochtendsessie 'aquajogging' zijn we boodschappen doen bij de campingwinkel, een kilometer verderop.

De camping heeft twee giga zwembad complexen. Elk met verschillende baden, glijbanen, watervallen, enz. Eén er van is dus naast onze mobilehome. We lopen over dat complex en zien de jeugd onvermoeibaar, keer op keer van de glijbaan. Het is overal een drukte van belang. Door de hoogteverschillen en de vele bomen en struiken merk je verderop helemaal niets van de zwembad drukte.

Één van de tips van de Nederlands sprekende italiaan bij het infocentrum is een ristorante in Dudda: Casa al Chianti di Francesca Golino; en daar gaan we 's avonds eten.

We rijden door de met wijngaarden begroeide bergen van de Chianti streek. Overal zie je de druivenranken.
Slechts zes kilometer verder ligt Dudda. Acht huizen en één Tabacchi annex Bar annex B&B annex Trattoria annex Bottega. Het is alles in één.
In de tuin staan de tafeltjes op drie nivo's. We krijgen er een toegewezen en nemen eerst een aperitivo voor we de toscaanse gerechten van het menu bekijken.

We kiezen als Antipasti een Bomba: crostone caldo con salsiccia, pecorino fresco en porcini (warme toast met worstjes, verse pecorinokaas en paddestoelen) en een Sbriciolona con carciofi sott'olio (typisch toscaanse zachte worst met artishok gedrenkt in olie).
Primo: Pennette al gorgonzola e radicchio rosso (pennette-pasta met gorgonzola en rode radijs) en Tagliatelle alla Chiantigiana (tagliatelle-pasta met vlees en paddestoelen op z'n Chianti's)
Secondo: Tagliata di manzo agli aromi con patate al forno (plakken gegrilde biefstuk met kruiden en in oven gebakken aardappelpartjes). Met een rode Chianti wijn en natuurlijk acqua naturale. We hebben helaas geen plek meer voor dolce. Het was wederom verrukkelijk.

Het restaurant is vol gelopen. Zo'n zestig gasten.

Terug via de donkere slingerweggetjes en naar bed want morgen op tijd op stap

A domani Tot morgen

1. Matthijs:
    23 juni 2023
    Ziet er weer lekker uit allemaal, het aqua joggen morgens herkenbaar wij stonden zoals je weet in Rome ook op een HU camping, wel gezellig beetje reuring