Ambachtslieden

11 mei 2023 - Firenze, Italië

De voorspellingen beloven mooi weer tot halverwege de middag. Daarom pakken we direct na het ontbijt de fiets richting centro storico, maar nu naar de wijken Santa Maria Novella en aan de zuidzijde van de Arno San Frediano. Route 4 van ‘Momo’.

Volgens Momo staat de wijk San Frediano bekend om de vele artigiani ambachtslieden, leuke kleine restaurantjes en de -ook hier- bijzondere winkeltjes.

Om onze fietsen enigszins veilig te stallen pakken we de route op ongeveer een derde op en lopen het overgeslagen deel aan het eind.

In Studio e Galleria Romanelli worden al sinds 1860 sculpturen en beelden gemaakt. De huidige Romanelli-familie is de vijfde generatie beeldhouwers en het is een van de oudste beeldhouwstudio’s van Europa. Romanelli maakt ook sculpturen voor het Britse koningshuis. De beelden zijn prachtig en imposant. We komen ogen tekort, zoveel is er te zien.

I’Brindellone is een klein restaurantje met typisch Florentijnse gerechten. Als we binnenlopen zien we de paarse vlaggen van Fiorentina aan de bar. Helaas zijn we te vroeg om te eten. We onthouden deze gelegenheid wel want wellicht komt het er een van de komende dagen nog van.

Daar schuin tegenover is een ander pareltje gevestigd: Buonamici Pasticceria Artiginale. We nemen hun motto “het leven is te kort om op dieet te gaan” ter harte en bestellen heerlijke crostate gebakjes bij de caffè. Het bedrijf bestaat al sinds 1949. De bakkerij is voor publiek niet toegankelijk, maar als de deur er naartoe even op een kier staat zie ik een leerling-bakker de vingers aflikken en ik begrijp dat volkomen…

Aan de Piazza del Carmine zien we restaurateurs geduldig en minutieus een stenen wapenschild onder handen nemen. We lopen enkele bijzondere restaurantjes binnen, alleen maar om te kijken net als kleine werkplaatsen en overal waar ik vriendelijk vraag “posso fare una foto?" mag ik een foto maken?, wordt telkens uitnodigend gereageerd.

De Officina Profuma e Farmaceutica di Santa Maria Novella is een van de meest indrukwekkende winkels die we ooit zijn binnen gegaan. Het is de oudste apotheek van Europa. Zij werd in 1221 gesticht door dominicaner monniken. Het bestaat uit een klein museum en de ‘winkel’ met kasten vol parfums en potpourri. Plus tafels en toonbanken met geuren, zepen en crèmes. Wat een heerlijke sfeer in deze zaak.

We eindigen bij Circolo Rondinella waar we bij onze start al een drankje hadden genomen. Het is een cultureel centrum. Eigenlijk een besloten club, maar gasten zijn welkom. Het heeft een tuin met een mooi uitzicht over de Arno en de stad aan de overzijde .

In Nederland bepalen ketens steeds meer het winkelaanbod, en verdwijnt de ‘couleur locale’ meer en meer uit het straatbeeld. In Italië is dat niet het geval. De oude familiebedrijven, de ambachtslieden, de kleine winkels van soms niet meer dan een etalageruit en een deur breed, zijn gelukkig nog volop aanwezig. Authentiek. Wij houden daarvan en het is voor ons één van de aspecten van la bellezza, de schoonheid van dit prachtige land.

We hebben genoten van de dag.

Als we terug zijn bij onze bungalow op de camping begint het prompt te regenen. Net als gisteren een prima timing. Na wat onweer en enkele stortbuien wordt het in loop van de avond weer droog.

Abbraccio Knuffel van ons

1. Marianne:
    11 mei 2023
    Ik geniet ook elke keer van die mooie winkeltjes of de inkijk door een poortje met een pleintje met huizen. Altijd heel verrassend
  2. Debby:
    11 mei 2023
    Leuk om te lezen Bert! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
  3. Hammy Draaistra:
    12 mei 2023