De vierde locatie op Sardegna

16 juni 2024 - Loiri Porto San Paolo, Italië

De zoete lucht van gebakken broodjes walmt weer over ons balkon als ik de badhanddoek die daar te drogen hing naar binnen haal.
Ontbijten, inpakken, uitchecken en op weg naar de laatste locatie, in het noordoosten.

De eerste stop is in Loceri voor een caffè al banco. Ook hier weer vele muurschilderingen die herinneren aan het harde, taaie leven op Sardegna.
De volgende plaats is Lanusei. Vanaf dit 595 meter hooggelegen dorp hebben we een mooi uitzicht over het landschap en een stukje kust.

In Nuoro, hoofdstad van de gelijknamige provincie, stoppen we om de benen te strekken en il pranzo de lunch. .
We wandelen 10 minuten richting de Duomo. Onderweg worden we aangesproken door een pientere senior die ons de weg wijst naar de Duomo, en daar rechts van het Museo dei costumi tradizionali. Hij vertelt dat hij carabinieri in pensione is.
Als we de kerk binnenlopen blijkt de misdienst nog aan de gang.
In het centrum nemen we caffè bij Caffè Tettamanzi (1875). We verwachten dat de bestelde panini verser zijn dan de oprichtingsdatum. Van binnen ziet het er prachtig uit (foto's). Wat je dan weer niet verwacht is Amerikaanse soulmuziek uit de geluidsboxen. Het terras zit voller dan de kerk.

Om ons heen kijkend constateren we dat onder andere veel wandelen, zondagsrust, regelmaat, goede sociale contacten moet bijdragen aan de "Blue Zone"

Het is snelweg van Nuoro tot vlakbij de nieuwe locatie. In tegenstelling tot het vasteland van Italië zijn de wegen op Sardegna uitzonderlijk goed, op enkele dorpswegen na misschien waar je weer kuilen tegenkomt. Wat weer wel hetzelfde is als op het vasteland is het gedrag van Italiaanse chauffeurs. Men beschouwt ook op het eiland verkeersborden en verkeerslichten niet zozeer als 'regels', maar meer als een soort 'suggestie'.

Als we bij Borgo di Campagna aankomen is er geen personeel. Chiuso per pausa staff gesloten vanwege pauze van het personeel. Check-in vanaf 15 uur. De inchecktijd wisten we vooraf wel maar een accommodatie van 18 kamers verwachtten of in elk geval hoopten we eerder te kunnen inchecken. Helemaal omdat het NL elftal om 15 uur speelt tegen Polen op het EK.
Niets van dat alles dus.

Tien over drie kunnen we de kamer betrekken. Direct met de tv afstandbediening op zoek naar het EK. Niente! Daar waar gisteren alledrie de wedstrijden werden uitgezonden, is het vandaag niente. Ja, je kan twee italiaanse radioverslaggevers volgen zonder beeld van de wedstrijd. En op zender 2215 zou een wedstrijdreportage zijn maar dan heb je een code nodig, canale codificato.
Via een mobieltje en npo.nl zien we Gakpo gelijk maken 1-1.
In de rust naar de receptie voor de code. Die hebben ze niet. "Je kan naar een Bar in Porto San Paolo" wordt meegedacht. Maar dan is de tweede helft al grotendeels voorbij. Mobieltje maar weer. Kaasje er bij, worstje en nootje er bij... en NL wint! 2-1, dankzij Weghorst.
Dan blijkt er geen water meer uit de kranen te komen.
Weer naar de receptie.
Er wordt naar gekeken, "cinque minuti...." En inderdaad binnen vijf minuten hebben we weer waterdruk.
Omkleden en naar het zwembad. Daar wacht ons een volgende verrassing...

La cena het avondeten gebruiken we bij onze accommodatie Borgo di Campagna, op het gezellige terras naast het zwembad.
De primo slaan we dit keer over en de secondo delen we zodat er ruimte overblijft coor dolci. Dat werd wel weer eens tijd.
Als aperitivi nemen we elk een typisch italiaans gerecht. Voor secondo de Tagliate d'Entrecôte di Manzo alla griglia e patata al Cartoccio. Bij dolci valt de keus op Tiramisù en Seadas.

1. Remco Onkenhout:
    16 juni 2024
    Haha een paard bij het zwembad. Als hij maar geen bommetje doet
  2. Els:
    17 juni 2024
    Paard in de Blue Zone…hoe oud is ie?
    Leuk verhaal weer. Grazie.
  3. Elly:
    18 juni 2024
    Mooi plaatsje. De muren geschilderd is mooi.
  4. Marianne:
    19 juni 2024
    Dat geldt toch voor heel Italië ;>)
  5. Rik:
    24 juni 2024
    Iemand was het paard in de gang zat?

Jouw reactie