Halverwege

20 juni 2024 - Obernai, Frankrijk

Vanmorgen geen pianoklanken en rustige vrouwenstem door de boordntercom om te wekken. Gelukkig  word ik op tijd wakker, 06.40 uur. Door het raam is alleen nog zee te zien.
Douchen, koffertje inpakken, ontbijten en naar deck 9, het bovendek, om het binnen varen goed te beleven.
Het is bewolkt. Slechts contouren van bergen zijn zichtbaar. Een enkele zonnestraal lukt het door de wolken te priemen. De temperatuur is aangenaam.
Langzaamaan komt meer tekening in de kust en uiteindelijk koersen we Genua binnen. De loods komt aan boord voor de laatste mijlen binnengaats. Rond kwart voor negen meren we aan.

We speren van de tranghetto veerboot af, en komen al snel op de autostrada, zodat we de spaghetti-wirwar-wegen van Genovese kunnen vermijden.
Na circa 75 km op de A7 bij Castelnuovo Scrivia een caffè met brioche.

In Zwitserland regent het, tot aan de Gotthardtunnel. Daar kunnen we na een half uurtje file rijden doorheen.
Na de Gotthard is het droog, en breekt de zon zelfs af en toe door.

Aan het Vierwaldstättersee bij Hotel Restaurant Rössli in Beckenried nemen we een salade. De serveerster zou zo een zus van Joep van t Hek kunnen zijn: zelfde oogopslag en zelfde verontwaardigde mond. Alleen veel voller. In het gezicht, rond haar middel... overal eigenlijk. Veel voller. Ze praat veel tegen gasten, maar ook hardop tegen zichzelf.
Ze heeft een heldere en hoge stem die je niet verwacht van een vrouw met haar omvang; als ze het Zwitserse dialect van het Duits spreekt komt het complete plaatje kolderiek over. "Ze is echt niet goed" merkt  Jolanda telkens op en heeft de neiging een AED apparaat op te zoeken.

Jolanda rijdt vervolgens Zwitserland uit.
Dat klinkt vlot, maar is het niet. Bij Basel is het een uur filerijden.
We kiezen voor de route via Frankrijk omdat door de Duitse grenscontroles vanwege het EK voetbal, er veel oponthoud verwacht wordt. Ook is het aantal wegwerkzaamheden in Duitsland veel hoger dan in Frankrijk. Mulhouse - Colmar en richting Strasbourg.

Ongeveer halverwege de route, rond 18.30 uur stoppen we in Obernai bij Hotel Le Gouverneur. Midden in het historisch centrum.
We eten in een gelegenheid waar we de tweede helft van Denemarken - Engeland kunnen zien.

1. Elly:
    20 juni 2024
    👍 op weg naar huis?
  2. Remco Onkenhout:
    20 juni 2024
    Goede reis 👍
  3. Geert:
    21 juni 2024
    Ach, jammer dat ook deze bijna dagelijkse culinaire verrassing ten einde geraakt. Goede reis en geniet er nog van!

Jouw reactie