Festa della Primavera

15 juni 2024 - Tortolì, Italië

Na het weer overheerlijke ontbijt rijden we naar het naastgelegen Bari Sardo en daarna naar Torre di Bari.

Er is veel volk op de been en in enkele straten worden kraampjes opgebouwd. Het blijkt dat we met onze naso in de burra zijn gevallen: dit weekend is Primavera nel Cuore della Sardegna 2024 te zijn, vrij vertaald het Lentefeest.
Maar eerst een regulier lokaal marktje. De drie dames van Polizia Locale verzamelen zich rond een kraam met kleding. Heeft men nieuw ondergoed nodig onder het uniform? Valt dat -net als de witte schoudertas- ook onder de kledingvoorschriften in Bari Sardo?

Bij Bar Pasticceria LDV La Dolce Vita aan de Corso Vittorio Emanuel 11 nemen we caffè, onder het genot van de Sardijnse muziek die uit een box schalt aan de overkant van de straat.
Het Lentefeest is een soort van Sardijnse Landbouwdag. Allerlei agrarische bedrijven, verenigingen of instanties vervaardigen op traditionele wijze gerechten die ze tegen lage prijs verkopen of proberen vervaardigde producten aan de man te brengen.

Eerst rijden we naar het strand van Torre di Bari. Om bij het strand te komen moet men door een strook naaldbomen. Het witte strand bestaat niet uit zand maar uit fijne steentjes.
De Torre, toren, aan het strand had naast een verdedigingsfunctie, in de naoorlogse een heel andere functie. Ten noorden mochten alleen mannen zwemmen, ten zuiden alleen vrouwen.
De tijden zijn veranderd.

Terug in Bari Sardo halen we een bordje fregola met purpuzza en enkele raspen kaas, bij stand 2 van Accademia dei Sapori Academie van smaken. Purpuzza is een recept uit Sardinië, verkruimeld varkensvlees op smaak gebracht met witte wijn en kruiden en wilde venkel. Hewoon lekkuh.
We lopen door de straatjes, waarvan sommige fleurig versierd, langs de 32 stands en tuinen waar de groepjes en groepen hun "waar" aanbieden. Van de heerlijkste gerechten tot tassen, houtsnijwerk, honing, groentes, enzovoort, enzovoort.
In Sardijnse stijl, geregeld in traditionele kledij en met veel muziek.
Een gezellige boel.

's Avonds rijden we naar Tortoli om de EK wedstrijd Italië - Albanië te zien. Op het knusse pleintje Piazza Roma vinden we een tafeltje bij Locanda 45. Binnen luttele seconden scoort Albanië 0-1 en juich ik uitbundig, tot afgrijzen van Jolanda. Er komt geen reactie van het Italiaanse publiek.
Ondanks het veldoverwicht van Italië lukt het de Azzurri niet met ruime cijfers te winnen. Het wordt 2-1. Het was een gezellige avond, bij 22°C.

1. Marianne:
    19 juni 2024
    Jij SCOORT niet met dat juichen hè

Jouw reactie