Välkommen

18 juni 2025 - Örebro, Zweden

Het ontbijtbuffet wordt geserveerd in restaurant Lucy's, dat bij het Best Western hotel hoort. Lucy's is opgetrokken in de sfeer van de Amerikaanse jaren vijftig. Tot en met een beeld van Elvis aan toe. Een a-typisch Zweedse ervaring, maar het eten is gelukkig prima.

Het begin van de reis laat een weids landschap zien. Groene weidevelden worden afgewisseld met bossages. Af en toe een boerderij met roodbruine bijgebouwen.
Ter hoogte van Helsingborg buigen we af naar de E4 richting Jönköping en Stockholm.
Het landschap verandert in bos. Veel berken- en naaldbomen. Het is halfbewolkt, en 16°C, prima rijweer.
Aan bet begin van de route stonden nog wel eens waarschuwingsborden voor overstekende elanden. Op gegeven moment niet meer. Vanaf daar is een 150-180 cm hoog gaashek geplaatst aan weerszijden van de snelweg, zodat de dieren de weg niet op kunnen.
Op de ring rond Jönköping komen van drie kanten politieauto's met zwaailicht en sirene de snelweg op gestoven. Ze verdwijnen snel uit het zicht. Geen idee waarheen; hopenlijk valt het mee qua menselijk leed.

Vervolgens rijden we langs de Vättern. Een 128 km lang en 30 km breed meer. Bij een rastplats lunchen we in een schattig prieeltje aan de rand van een bos.
Even verder nemen we een koffie bij Gyllene Uttern. De uitspanning wordt beschouwd als het oudste wegrestaurant van Zweden. Het doet nog steeds dienst als zodanig en heeft er inmiddels ook een hotelfunctie bij gekregen.

Ter hoogte van Mjølby verlaten we de snelweg en rijden via de 50 noordwaarts richting Örebro. Daar aangekomen checken we in bij ons hotel, het Borgen Home Hotel. Een statig gebouw in het oude centrum. Het hotel is 200 m verwijderd van Örebro slott. In de lounge van het hotel gebruiken we onze eerste Zweedse fika, een koffie-/theepauze met cake.

Het centrum van Örebro is ronduit prachtig. Statige gebouwen die veelal zijn ge- of herbouwd na de brand midden jaren 1800. De vele terrassen op Stortorget, het plein voor het stadhuis, zitten vol. Er heerst een levendige, gezellige sfeer. We wandelen door de binnenstad voordat we onze hotelkamer opzoeken.

De eerste volle dag in Zweden geeft een gevoel van Welkom… Välkommen.

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

8 Reacties

  1. Marjatta Onkenhout:
    18 juni 2025
    Geen tijd om te schrijven, Chris is hier. Tot morgon!
  2. Petra Willems:
    18 juni 2025
    Een prachtige eerste dag in Zweden, en wat een zonnig weer erbij!
  3. Nico en Peggy:
    18 juni 2025
    Heerlijk om te lezen en fijn dat we weer op deze mee kunnen reizen.

    Op naar Arbrå
  4. Toos:
    18 juni 2025
    Bert en Jolanda het is weer genieten!!
  5. Els:
    19 juni 2025
    Mooi allemaal
  6. Bianca:
    19 juni 2025
    Prachtig verhaal,lekker genieten samen😘
  7. Jacqueline:
    19 juni 2025
    Ziet er mooi uit.
  8. Rik:
    23 juli 2025
    Leuk stadje! Ben er ooit geweest, maar dat niet gezien.