Respect

28 mei 2023 - Città Sant'Angelo, Italië

Als we opstaan en naar buiten gaan vinden we een handbijl en kleine zeis op de plek waar gisteren het oude baasje met de drie donkere mannen hun auto hadden staan. Vergeten? Of...?  Hoe dan ook, we zitten alleen in de accommodatie dus vind het veiliger ze op te bergen in 'ons' appartement en zal ze maandag bij het uitchecken wel aan Riccardo geven.

De schapenboer of eigenlijk schaapherder gaat weer op pad met zijn kudde naar een andere heuvel achter ons om de schapen te laten grazen. Na het grazen aan het eind van de middag gaan de pecore schapen terug en aan de melkmachine. Die moet vervolgens weer schoongemaakt worden. Dag in dag uit van 's morgens 08.00 uur tot s avonds 20.00 uur is de boer/herder in de weer met zijn schapen. Geen weekend. Geen Pinksteren. Weer of geen weer. Het ritme van de natuur. Een taai leven. Respect voor de boeren en de pecorini !

In centro storico is een plantjesmarkt. Diverse verkopers proberen hun planten, kruiden, of bloemen te verkopen. Maar er worden ook andere artikelen aangeboden zoals tassen, zoetigheid, speeltjes voor kinderen. De laatste in de straat maakt robotfiguren van gerecycled materiaal. Wij kopen er een, gemaakt van een percolator, een typisch Italiaanse koffiezetter. Genummerd en gesigneerd door maker Franco Chiacchiarelli. Een leuke herinnering voor op onze keukenplank.

Eerder deze week stonden we voor een dichte deur bij Osteria Il Grottino, dat uitsluitend streekproducten gebruikt voor hun Abruzzese gerechten. Daarom zijn we nu ruim voor openingstijd daar langs gegaan om een tafeltje voor de pranzo lunch te reserveren.
En zowaar, er is nog één tafel vrij op het buitenterras. Het heeft een prachtig uitzicht over de heuvels.
We nemen antipasti, een tagliere schaal met salumi en formaggi. Daarna een primo, Jolanda neemt de Anellini (pasta) met verse ricotta en ik Chiatarra (abruzzese pasta) met champignons en truffelsaus, plus een karafje witte wijn. Een sorbetto al limone en caffè als nagerecht. Heerlijk.
Ze maken hun slogan meer dan waar: prodotti tipici locali del territoria con passione per la cucina. Genieten weer. La Bellezza.

Als we weer afdalen naar onze Agriturismo is het uitbuiken aan het zwembad.
We vallen in slaap.

Straks een lichte maaltijd en inpakken.
Het uitzicht vanaf Agriturismo Breda is fenomenaal mooi. Ver en wijds, je raakt niet uitgekeken. Het zwembad is heerlijk. Alleen het appartement waar wij zitten is weliswaar zeer royaal maar ook sterk verouderd. Het is smoezelig, het piept, lekt, klemt, de douchekop spuit alle kanten op, zelfs een straaltje naar beneden, en het waterreservoir van het toilet dat weer vult met het kabaal van een onweersbui. Het andere gebouw is nieuwer, hopenlijk is daar wel alles op orde. Maar goed, we hebben veelal lekker buiten kunnen zitten met prachtig weer. Dan nemen we de duizendpoten en vandaag een giga sprinkhaan in huis wel op de koop toe.

Morgen naar een volgende locatie.

Alla prossima Tot de volgende keer.

1. Marianne:
    28 mei 2023
    Wat heerlijk allemaal. En waar je ook komt, overal NUTELLA, soms zelfs duurder dan thuis. Dat is dan weer jammer
  2. Elly:
    28 mei 2023
    Ik heb het verhaal Attendere niet kunnen lezen. Jammer. Dit verslag is ook weer leuk. Ja die Nutelle zie je overal ook hier in Pahrump
  3. Bert:
    28 mei 2023
    Attendere (wachten) was een tijdelijke titel. Bij het verlaten van het Theater gisteravond laat heb ik snel aangegeven dat het reisverslag pas vandaag gepost wordt. Overigens onder een andere naam: Opera.
  4. Remco Onkenhout:
    28 mei 2023
    Goede reis naar de volgende bestemming. 👋
  5. Janneke:
    29 mei 2023
    Klinkt allemaal heel erg leuk en lekker! Heel veel plezier nog!
  6. Bert:
    29 mei 2023
    Dank je Janneke. We gaan ons best doen.