Preci

15 mei 2023 - Castelvecchio, Italië

Rond kwart over tien rijden we Firenze uit. Richting de regio Umbria.

Bij het eerste tankstation gooien we de benzinetank weer vol en kopen we een rood/wit diagonaal gestreept markeringsbord om aan onze fietsen op de fietsdrager te bevestigen. Dat blijkt in Italië verplicht maar hadden wij nog niet.

Via de A1, de A6 langs het Lago Trasimeno en Perugia, door een brede vlakte waar we duidelijk de mooie dorpen Assisi, Spello en Trevi successievelijk aan de voet van de bergen zien liggen. Bij Spoleto linksaf, richting Preci. Een dorpje op ruim 600 meter hoogte in het gebergte van de centrale Apennijnen. Nabij Parco Nazionale Dei Monti Sibilini.

Op Agriturismo Camping Il Collaccio in Preci staan onze vrienden Liesbeth & Henri en Matthijs & Marianne al enkele dagen met hun caravan. Ook zij maken een lange reis door Italië. L&H zijn inmiddels op de terugreis nadat ze Puglia hebben aangedaan. Puglia is ook het doel van M&M. Preci is dus het kruispunt van onze drie tochten.

Wij hebben bij de agriturismo een blokhut voor 2 nachten geboekt zodat we samen onder het genot van een wijntje en een hapje elkaars reiservaringen totnu kunnen delen.

We worden vriendelijk door onze vrienden onthaald met een kop koffie. De eerste italiaanse ervaringen worden uitgewisseld.

Zodra we kunnen inchecken lopen we naar de receptie. Dan blijkt dat de blokhutten nog niet worden gebruikt en krijgen we een upgrade naar een appartement. Huisje nummer 6. De inrichting is italiaans: terracotta-kleurige vloertegels en donkerhouten meubels, kastjes, raamkozijnen, luiken, deuren en hoog eveneens donkerhouten  balkenplafond. Kleine schilderijtjes aan de muur. Een overdekte veranda met een prachtig uitzicht op de bergen en links het dorpje Preci.

Het is stil. Op de vogels en af en toe wat windgeruis na hoor je helemaal niets. Een prima onderkomen. Nu de zon nog.

We nodigen L&H en M&M uit voor een aperitivo bij ons op de veranda. Chianti en Moretti. Als het frisser wordt  verhuizen we naar de behaaglijk warme huiskamer binnen, de hese klanken van Biagio Antonacci op de achtergrond.

’s Avonds eten we met z’n zessen in het campingrestaurant. Bruschetta miste, pizze en tiramisu of caffè. En alles wordt weer besproken: Italië, het weer, politiek, kleinkinderen, Ocean Race, wat gaan we morgen doen?

Al met al heerlijk om weer bij te praten. Een gezellig weerzien.

A domani Tot morgen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geert en Hammy Draaistra:
    16 mei 2023
    Groet aan die andere Italië gangers en nu maar hopen dat de fleece uit kan blijven🌝☀️🌞
  2. Bert:
    16 mei 2023
    Zullen we doen. We zijn nu blij dat de fleece's mee zijn.
  3. Hammy Draaistra:
    16 mei 2023
    Wat leuk dat jullie elkaar in t midden van Italië hebben ontmoet. Veel om bij te kletsen. En dat gezellig met een hapje en een drankje. Geniet.
  4. Peggy:
    16 mei 2023
    Ook al zo'n mooie omgeving, Lago di Trasimeno.
    Misschien troost het jullie dat wij onze fleece ook aan hebben.
    Heel veel plezier nog!!!