Piano piano

7 mei 2023 - Torre del Lago Puccini, Italië

Camping Bosco Verde doet de naam ‘groen bos’ eer aan. Veel bomen, struiken en hagen. Het merendeel van de plaatsen lijkt bezet door vaste italiaanse huurders waarvan zo’n derde momenteel aanwezig is.

Zoals onze overbuurman. Een jaar of zestig, volle bos donker haar tot op zijn schouders en een kort grijzend baardje. Hij zit ‘s morgens een uur of twee in een wit t-shirt en in z’n witte onderbroek op de veranda. Sigaretje rokend, lezend, of de uitgebloeide bloemetjes weg te plukken uit de vier mooie bloembakken die over de balustrade zijn bevestigd. Piano piano.

In tegenstelling tot de prima verzorgde bungalows tegenover ons zijn er ook plaatsen die er minder uit zien. Tenten met stellages daar weer overheen ter bescherming tegen de onbarmhartig juli- en augustuszon. Dat maakt het sowieso donker en als we zien dat er allerlei rommel over de plek verspreid ligt, doet het geheel armoedig aan.

Het ciao ciao en buongiorno is niet van de lucht en menig Italiaan loopt bij de buren aan voor een praatje of een caffè. Men kent elkaar.

De vrije plaatsen zijn zoals vaak in Italië niet groot. Overwegend bezet door campers, De meeste Italiaans, sommige Duits en een enkele Hollands. De twintig mini bungalows liggen in vijf rijen van vier achter elkaar. Wij hebben nr. 2 in de voorste rij en daarmee vanaf de veranda uitzicht op een straatje voor ons. De rijen achter ons kijken op de achterwand van de bungalow voor hen. Afschuwelijk. Er is daar momenteel geen van verhuurd.

Een briesje ritselt door het gebladerte van de bomen. De volle zon maakt het op dit tijdstip van het jaar aangenaam qua temperatuur. Het is rustig op de camping. Piano piano.

Wij passen ons graag bij het ritme aan. Slenteren naar de ‘bar’ en nemen twee caffè americani in de zon. Voor mij maar kort in de zon want met mijn lichte huid verbrand ik snel. Piano plano.

En dan piano in een geheel andere context.

Het plaatsje waar onze camping is gelegen, Torre del Lago Puccini, heeft het laatste deel van haar naam te danken aan de beroemde componist Giacomo Puccini (1858-1924) die meerdere huizen bezat en die in Torre del Lago lange tijd als hoofdverblijf aanhield. Giacomo Puccini schreef onder andere de opera’s Manon Lescout, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, en Turandot. Die worden tot op de dag van vandaag uitgevoerd.

We fietsen naar de woning van Puccini aan het Lago di Massaciùccoli en lopen om het nabijgelegen openluchttheater waar geregeld de opera’s van Puccini uitgevoerd worden. Wij vinden het een afzichtelijk gebouw.

Terug op de camping nemen we een aperitivo bij de bar, die ze prima weten aan te kleden met hapjes. We genieten er rustig van.

Piano piano Rustig aan

1. Geert en Hammy Draaistra:
    8 mei 2023
    Het blijft mooi en goed geschreven, met de foto’s erbij waan je jezelf bijna ter plaatse. En het water liep me in de mond. Bon viaggio.
  2. Bert:
    Dank je broer 😉
  3. Rik:
    8 mei 2023
    En wat voor temperatuur hebben jullie?
  4. Bert:
    8 mei 2023
    Vanmiddag 29°C in Florence. Nu koelt het wat af en zijn er onweersklappen voorspeld.
  5. Jacqueline Onkenhout:
    9 mei 2023
    Hier regent het pijpenstelen. Het is grauw en somber. Wat heerlijk al die zonnige foto’s en verhalen
  6. Matthijs:
    11 mei 2023
    Ik loop een beetje achter met lezen, maar duidelijk het goede leven in Italië.
    De foto van aperol spritz met hapjes springt er duidelijk bovenuit, proost