Parco Nazionale Della Majella

26 mei 2023 - Città Sant'Angelo, Italië

Het belooft mooi weer en het is al dagen droog dus wagen we het erop te wandelen in de bergen van het majestueuze Majella Massief.

Doel is een wandeling van 8 km in Riserva Naturale Valle dell'Orfento. Het is onderdeel van Parco Nazionale Della Majella. De habitat van onder andere il lupo de wolf, l'aquila de adelaar en l'orso Marsicano de Marsicaanse beer. De Marsicaanse beer staat bekend als enige beer die vegetarisch is. We hopen dat de beer dat zelf ook weet.

We rijden naar centro visita in Caramanico Terme. Daar laten we ons registreren, kopen een routekaart en vragen bevestiging dat de voorgenomen route de makkelijkste is. "Si si, facile". Er staat drie uur voor.
Vanaf centro visita volgen we B2 aan de zuidkant van de rivier Orfento. Al rap stijgen we fors en zijn er enkele venijnige klimmen. De vergezichten zijn adembenemend. Tussen de rotsen, het groen en aan de diepe kloof waar ver onder ons de Orfento stroomt. Het begin is pittiger dan we ons hadden voorgesteld bij 'makkelijk'. "Terug dan maar?" Nee, we gaan door.

Na verloop van tijd wordt het vlakker en lijkt het meer op een bospad met grote kiezels, afgewisseld met een keienpad. De vegetatie is dicht. Het pad is niet breder dan 40 cm. Soms smaller. En af en toe pal langs vervaarlijke afgronden. Een enkele keer moeten we een stroompje doorwaden. Goed uitkijken waar we onze voeten plaatsen. Is de steen stabiel genoeg? Op gegeven ogenblik loopt een stroompje zelfs in de lengte van het pad, dat daardoor zeer modderig is. Een twintigtal meter is het uitkijken geblazen. Aftasten met de wandelstokken, gewicht daarop, voet verplaatsen en daarna het gewicht op de voet.
Na de twintig meter gaat het weer prima.

We pakken geregeld rust voor water, eventueel wat te eten en de spieren te ontlasten. We genieten van de indrukwekkende natuur om ons heen.
Pad B2 loopt hoog boven de Orfento. Soms wel honderden meters lijkt het. Tot we een lange daling naar beneden inzetten. Het kabaal van het kolkende riviertje wordt steeds luider. Na anderhalf uur bereiken we Ponte del Vallone de brug naar pad S, tevens keerpunt van onze tocht.
Door de rotsen in de rivier kolkt en raast het met enorm lawaai. Prachtig dat natuurgeweld.

In tegenstelling tot B2 volgt S de rivier. Soms pal er naast, dan iets hoger, maar nooit meer dan een twintigtal meter hoger. Prachtig langs die soms wilde rivier. Het pad is veel vlakker dan B2. Prima te doen. Na anderhalf uur gaat het pad hoog over de rivier en we zijn weer aan de zuidzijde. Daar pakken we pad B6 die eerst trapsgewijs steil omhoog gaat en later na een bocht geleidelijk terug loopt naar centro visita, het beginpunt. We hebben er inclusief de rustpauzes ruim vier uur over gedaan. Een prachtige tocht.

We rijden naar centro storico van Caramanico Terme. Ook één van de borghi più belli d'Italia.
We nemen daar wat te drinken en wat lichts te eten. We wandelen door het oude centrum en keren vervolgens 'huiswaarts'.

Vlakbij onze accommodatie is Pizzeria Annunziata. Daar gebruiken we een aperitivo met antipasti. Welverdiend.

We spoelen het stof, de modder en het zweet van ons af onder de buitendouche van het zwembad, in de warme avondzon.

Wederom een prachtige dag.

Buona serata Een fijne avond

3. Bert:
    😄 👍
  4. Elly:
    27 mei 2023
    Mooie wandeling en foto’s.
  5. Rik:
    Mooi!!!
  6. Geard:
    27 mei 2023
    Wederom een prachtig verhaal en prachtige foto's.
    Pittige "wandeling", complimenti!
  7. Wilma:
    Prachtige tocht zo te horen! Genieten! 🤗
  8. Miep.:
    27 mei 2023
    Wat een mooie tocht. Hier en daar een beetje eng!
  9. Hammy Draaistra:
    27 mei 2023
    Wat een prachtige wandeling.
    Stoer hoor om door te gaan
  10. Matthijs:
    29 mei 2023
    Als we al jullie spannende verhalen zo lezen mag je de papieren van de reisverzekering wel elke dag bij je hebben 😂
    Mooie verhalen en foto’s we genieten ervan