Parco della Gallirana, Anzio

1 juni 2023 - Anzio, Italië

We zijn op tijd wakker. Heerlijk geslapen weer, ook al zitten we midden in het centrum. De kamer is klein, maar ruim genoeg, modern, en van alle gemakken voorzien. De badkamer is weer royaal. Dagelijks wordt schoongemaakt. Echt perfect.

Als ik de auto uit de parkeergarage -400 meter verderop- haal raak ik door het eenrichtingsverkeer maar zeker ook door de afgesloten wegen vanwege bouwactiviteiten verstrikt in een doolhof van weggetjes en stegen en kom ik niet bij B&B Migliori. Pas als ik de stad helemaal uit rijd, en via de provinciale weg een andere kant van Ascoli Piceno binnen rijd kom ik bij Jolanda. Zij zit met de bagage op het terras van Migliori Olive te wachten.
We laden in, de fietsen op en checken uit.

We steken de Laars dwars over van Mar Adriatico naar Mar Tirreno. Bijna 300 km naar de nieuwe bestemming.
Door het Gran Sasso massief. We rijden op grote hoogte door de bewolking heen. Daarna schijnt de zon weer volop. Het is erg rustig op de weg. Op R101 klinkt 'Beautiful Day' van U2. Toepasselijk. Op naar een volgende hoofdstuk van ons avontuur.

Als we de periferie van Roma bereiken wordt het drukker. De Romeinen beantwoorden helemaal aan het beeld van de italiaanse chauffeur. Regels aan de laars lappen en kijken hoe snel men ergens kan zijn. Links en rechts inhalen; knipperlicht vooral niet gebruiken, de andere weggebruikers merken het wel; soms luid toeterend en vooral veel gebarend. Motoren rijden als wespen overal zigzaggend doorheen, minstens 40 km sneller dan het overige verkeer.
Als we bij Rome linksaf slaan de A80 op richting zuiden wordt het geleidelijkaan weer rustiger op de weg.

Als we eenmaal de autostrada af zijn houdt Navigatie-Nel ervan ons door landelijke weggetjes te sturen. Niet via de overwegend goed berijdbare provinciale wegen, nee Navigatie-Nel  stuurt ons het liefst over de echte landweggetjes. De weggetjes die aangelegd worden door eerst een kuil te graven en daarin voor ongeveer de helft bulten asfalt te droppen van 10 a 15 cm hoogte. Dat soort landweggetjes. Het is nu al naar de derde accommodatie waar Navigatie-Nel ons zo leidt. Ik moet serieus even kijken hoe ik Navigatie-Nel anders kan programmeren.

We komen aan bij Camping Village Parco della Gallinara in Anzio. Zestig kilometer onder Rome.

We kiezen een van de tien nieuwe lodges in 'Acqua Village' aan het zwembad. Gloednieuw. We zijn zelfs de allereerste gasten in Acqua Village. Van daaruit is een eigen entree naar het zwembad.

Ook het zwembad is dit jaar nieuw. Een prachtig bad. De badmeesters komen ons begroeten en geven aan dat wij van Aqua Village vaste ligbedjes hebben. Ze hebben de parasol vast voor ons uit geklapt. Service.
We nemen een duik. Het water is behaaglijk warm. Wat een luxe.

Tegen 19 uur verlaten de laatste badgasten het zwembad en de twee badmeesters maken het klaar voor de volgende dag.
Het is heerlijk rustig. Alleen de vogels zingen het hoogste lied.

De zon gaat onder.
We dansen op de veranda op de klanken van Chiara Civello.

Buona serata Een fijne avond nog

1. Elly:
    1 juni 2023
    Wat maken jullie een mooie reis ❤️
  2. Petra:
    1 juni 2023
    Wat een heerlijke plek, met eigen ligbedjes zelfs!
  3. Geard:
    1 juni 2023
    Wat weer een mooi verhaal Bert!
    Krijg steeds meer zin in mijn vakantie die over precies drie weken begint...
    Wel even een opmerking (sorry!): 300 km van de (Mar) Adriatico naar de (Mar) TIRRENO.
    En deze maken allebei deel uit van de (Mar) Mediterraneo.
    Scusami
  4. Bert:
    2 juni 2023
    Dank je Geard. Dat is natuurlijk.ook zo. Ik pas het aan.
  5. Henri Mantjes:
    Leuk hoor
  6. Geert en Hammy Draaistra:
    2 juni 2023
    Weer een mooi verhaal, maar de hele dag vasten? Ik mis de beschrijving en de foto’s van dat Italiaanse lekkers.