Norcia

16 mei 2023 - Castelvecchio, Italië

Jolanda doet de voordeur open en loopt het terras op. Ik sla mijn armen om haar heen en we luisteren naar de vogels en de stiltes. We zien de beboste bergen met hier en daar groene velden. Het wolkendek sluipt over de bergtoppen naar beneden en krijgt steeds meer groen in bezit. Genietmomentje.

Voor heel Italië wordt de komende dagen regen voorspeld en omdat deze plek mooi en comfortabel is, besluiten we twee dagen langer te blijven als dat qua bezetting van de appartementen mogelijk is. Navraag bij de receptie blijkt dat ons appartement nog vrij is en ze verhuren het ons zelfs tegen het goedkopere tarief van een blokhut. Goede service.

Als we met z’n zessen in de campingbar een cappuccino of caffè americano drinken, heeft het wolkendek inmiddels tweederde van de bergen in de greep. Morgen vertrekken Liesbeth & Henri naar Assisi en Marianne & Matthijs naar de oostkust van Abruzzo.

‘s Middags besluiten we gezessen naar Norcia te rijden. Eén van de ruim 340 Borghi più belli  mooiste dorpen van Italië. Alleen is dit dorp in 2016 zwaar getroffen door een aardbeving, zoals meerdere in dit gebied. Er is geen straat waar niet een steiger, dikke staalkabels, onderstutting of bouw-activiteit te zien is. We worden met de neus gedrukt op de enorme krachten van de natuur.

We lopen norcineria slagerij Fratelli Ansuini binnen. Heel veel salumi worsten, kazen en andere delicatessen. Een prachtige winkel waar we de verleiding niet kunnen weerstaan en diverse inkopen doen. De gunfactor vanwege het leed speelt hierbij ook een rol. Zo ook bij norcineria Laudani waar we strangozzi een typisch Umbrese pasta met een potje ragù di cinghiale everzwijnsaus inslaan. Laudani exporteert zIjn producten onder ander naar een delicatessezaak in Haarlem. Everzwijnkoppen sieren menig winkelpui in Norcia.

Het is een bizarre ervaring om door zo’n getroffen dorp te lopen. Bemoedigend daarbij is wel dat in Norcia vele herstelwerkzaamheden zichtbaar zijn.

Op de terugweg  rijden we door het wolkendek heen, zo laag zijn de wolken inmiddels gekomen. Het regent dan ook geregeld vanmiddag.

Na de aperitovo in ons warme appartement eten we met z’n allen een pasta in het restaurant. Na afloop nemen we afscheid van Liesbeth & Henri, die morgen verder terugreizen. Marianne & Matthijs hebben alsnog ook een nacht bijgeboekt omdat hun beoogde volgende locatie pas overmorgen open gaat.

Buona notte Goedenacht

1. Liset en Ted:
    16 mei 2023
    Mooi om elke dag jullie reisverslag te lezen. Nu nog even mooier weer. Groetjes