Nettuno

4 juni 2023 - Anzio, Italië

Als ik broodjes haal voor het ontbijt, zie ik dat de verandaplanken gelegd zijn bij de Ikea-bouwpakket-blokhut. De inbussleutel toch gevonden. Of geleend bij de buurman.

Zoals te verwachten verlaten veel italianen in de loop van de dag de camping. Het lange weekend is voorbij.
Het is dan ook rustiger bij het zwembad vandaag.

Voor een jarige schoonzus nemen we een felecitatiefilmpje op. Tanti auguri a Bianca!

We fietsen naar een supermercato een kwartiertje verderop. Daar staan onder andere een achttal tanks met wijn waaruit je zelf mag tappen. De Pecorino-wijn smaakt ons prima, dus een anderhalve liter fles daarmee gevuld.

In de middag rijden we naar Latina. Deze stad is met name in de fascistische tijd, jaren dertig vorige eeuw, uitgebouwd. Die stijl is herkenbaar in vele gebouwen. Veel beton en hoekig. Mooi? Wij vinden van niet. Er is een soort van rommelmarkt. Dat is dan nog aardig om te zien.

Snel door. Torre Astura aan de kust. Navigatie-Nel ingesteld. Maar waar we ook komen... geen Torre Astura. Navigatie-Nel lijkt ook op vakantie.

Onderweg terug Nettuno dan maar aangedaan. En dat blijkt weer verrassend leuk. Rondom de haven is het levendig. Het middeleeuwse borgo is een mooi stukje met steegjes en pleintjes. Families nemen hun pranzo. Mensen komen vrienden tegen op straat. Anderen nemen een gelato.
Gezellige bedoening.

Jolanda maakt weer een heerlijk 'prutje' met stragozzi, Umbrese pasta, en ragù. Samen met de zelfgetapte Pecorino-wijn. Smaakvol.

Alla prossima Tot de volgende keer

1. Marianne:
    6 juni 2023
    Heerlijk zo genieten van Italië. Een pasta en wijn en je bent tevreden