Neem een ei...

17 juni 2023 - Barchi, Italië

Het is hier zo relaxed dat we besluiten een paar dagen langer te blijven, als het appartement beschikbaar is. En dat blijkt. In plaats van maandag vertrekken we woensdag.

Her is ook wasdag voor ons. Handwasjes in de gootsteen van de badkamer. Het droogt in supersnel in de zon en (beetje) wind.
We zijn weer helemaal bij met de was.

Emile, Anja's partner is voor een paar dagen in Nederland, dus Anja staat er alleen voor. Daarom geeft ze geen kookworkshops, legde ze uit toen wij daar naar vroegen. Maar als tussenoplossing gaan wij haar vanmiddag helpen met de voorbereidingen van de cena avondmaaltijd die ze voor acht van haar gasten, en haarzelf, gaat maken.

Neem een ei.
Of eigenlijk drie. Jolanda maakt verse lasagnevellen. Na het kneden van het pastadeeg, door de machine en vervolgens in een handig apparaatje om te koken. Daarna drogen... en klaar. Vervolgens de saus maken waarbij tomaten en kruiden de belangrijkste ingrediënten zijn. De spinazie pas vlak voor opdienen koken.
Ik buig me over de saus voor de antipasti. Champignons, ui, knoflook, verse tijm en oregano uit de tuin, witte wijn, brandy en room.
Heerlijk studderen in la cucina de keuken. Recepten uit de Zilveren Lepel en elders.

Omdat de avond naar verwachting lang zal worden 😉,  voeg ik het vervolg morgen hieronder bij.

A domani Tot morgen

Zondagmorgen:

Het eten was verrukkelijk.
'Mijn' antipasto was een ragout van champignons en ingekookte room. Een frisse rosé erbij.
De primo van Jolanda een open Lasagne met tomaat en spinazie.
Secondo was de Vitello Tonnato. De vitello heeft ruim een dag in twee liter witte wijn gesudderd op het vuur -slow cooking- en ging vergezeld van aardappelpartjes uit de oven (met knoflook en olie) en een plat taartje van rode bieten en appel. Begeleidt door een frisse rode wijn.
Als dolce was er een fris sinaasappelcakje met room, een glaasje citroenijs met Morfeo (de desertwijn van het huis), en een gekonfijte sinaasappelschijfje; met een glas Morfeo.
De cena werd afgerond met een limoncello en caffè.

Alles volledig handgemaakt van verse, biologische producten. De wijnen, olie, kruiden, limoncello, zijn van eigen teelt.

Naast het verrukkelijke eten was het een prima gezelschap.
Hans en Wil, zestigers uit Venlo, die voor de dertiende keer op Montesoffio zijn; Ger en Marielle uit Tegelen eveneens zestigers, zij vertrokken vanmorgen naar Piemonte; de gisteren gearriveerde Hans en Nelleke uit Duiven, veertigers; gastvrouw Anja en wij.
Op aandringen van Anja zaten de partners niet bij elkaar. Er ontstonden leuke gesprekken, en er is veel gelachen. La dolce vita.

En er is gisteravond iets heel uitzonderlijks gebeurd.
Het was zo geanimeerd en we hebben zo genoten van het eten en de ambiance, dat ik (en de anderen) helemaal vergeten zijn foto's te maken.
Dat is mij nog nooit overkomen...

1. Marianne:
    20 juni 2023
    Hoi J&B ik loop weer wat achter daarom nu pas deze reactie.
    Ik zie een Italiaanse kookworkshop aankomen in Casa lago di candeggina
    Wat leuk om te doen zeg
  2. Rik:
    26 juni 2023
    ‘Open’ lasagne?
    Een goed teken - dat van die foto’s …