Mintgroene Vlinder

31 mei 2023 - Ascoli Piceno, Italië

De verwachting was een regenachtige dag. Achteraf is de enige regen 's nachts gevallen. We hebben een stralende dag.

Om bij het weer te blijven: Morgen gaan weer verder. Als we de voorspellingen van midden Italië bekijken komt bijna overal regen, alleen aan de westkust, aan de Middellandse Zee, bij de onderste helft van de regio Lazio nagenoeg niet. Daar dus de focus op bij het zoeken. Dan blijkt het niet mee te vallen iets geschikts te vinden.

Eerst maar ontbijten bij Damiani. Als we het Piazza Arringo op komen wordt de markt opgebouwd. Niet groot, een tiental kramen. Na de brioche, caffè en succo wandelen we door het westelijk deel van centro storico. Overal netjes verzorgd. Maar ook hier veel bouwactiviteiten. Ik moet echt moeite doen om bouwstellingen, kranen en dergelijke uit beeld van foto's te houden. Aan de ene kant missen we daardoor veel van de architectuur en is het totaalaanzicht verstoord, aan de andere kant is er nog genoeg te zien. Ascoli Piceno is echt het bezoeken waard. Het centro storico is groot met veel Barok en Renaissance.
We komen bij Forte Malatesta, hoog boven de rivier Tronte, voorheen de westelijke grens van de stad. Het Forte is een hoog en robuust bouwwerk. Het is tegenwoordig een museum met middeleeuwse stukken. We twijfelen. Er was voor vandaag regen voorspeld maar de zon schijnt en daar willen we ook graag van genieten. We lopen dus door en gaan de Ponte di Cecco op. Voorheen de brug die Forte Malatesta met het achterland verbond.

Als we weer terug zijn bij het centrale Piazza Arringo, waar onze B&B aan ligt, gaan we verder zoeken naar een volgende plek, in Lazio. We vinden een camping, bellen er heen maar we krijgen telkens een bandje. Een half uur lang. Dan maar een mail.

De lunch gebruiken we bij Lorentz aan het Piazza del Popolo. Eten prima, bediening een grote flop. Jonge gasten die weinig weten, niet goed geïnstrueerd zijn en er daarom ook verloren bij lopen.
Na de lunch wel weer een topervaring bij Gioelia Cremeria Italiana. Dit keer een canolo en een gelato crock & nog wat, maar dat ben ik vergeten. Het was gewoon lekker. Zeg maar verrukkelijk.

Op de mail geen reactie. Dus weer verder zoeken. Uiteindelijk rond vijf uur een prima plek gevonden. Daarover morgen meer.

Er zou een processie komen naar de Duomo aan 'onze' Piazza Arringo. We zien de stoet aankomen onder luid gebeier van de kerkklokken. Ook hier een man die een paal vasthoudt waaraan twee megafoons zijn vast gemaakt. Het ontgaat ons ter ere waarvan deze processione is.

Voor het laatst naar Meletti voor een aperitivo. Wederom crodini met een etagere vol lekker hapjes.
Bij Meletti raken we toch in verwarring. Waren de bedienden tot nu altijd getooid met een mintgroene vlinderdas of mintgroene stropdas., vandaag zie we ook een zwarte vlinderdas en zwarte stropdas. Waarom zou dat ?
We observeren het een tijdje en komen tot de volgende conclusie:
Als Mintgroene Stropdas moet je als eerste de tafels schoonmaken en de stoelen aanschuiven. Zeg maar het simpelste werk.
Een Mintgroene Vlinderdas verdien je als je minstens vijf jaar geen dienblad hebt laten vallen en gedurende diezelfde periode met uitgestreken gezicht voldaan hebt aan alle nukken van nuftige dames.
De Zwarte Vlinder is de Vandaag-Baas. Dan mag je met de handen op de rug toekijken hoe de Mintgroene Das en Mintgroene Vlinder het doen. Je neemt als eerste de bestellingen op zodat je het minst vaak met de soms zware dienbladen hoeft uit te serveren. De Zwarte Das is een Vandaag-Baas-In Opleiding. Maar die wordt door de Mintgroenen weer niet serieus genomen.
Zo zit dat bij Meletti.
Volgens ons.

We gaan naar onze kamer. Reisverslag maken en inpakken.

A domani Tot morgen

1. Elly:
    31 mei 2023
    Een cannoli Bills favorite dessert!
  2. Remco Onkenhout:
    31 mei 2023
    Ben erg benieuwd naar jullie volgende bestemming en accommodatie. Ti auguro un buon viaggio sicuro.