La Festa della Repubblica

2 juni 2023 - Anzio, Italië

Een nationale feestdag in Italië. Herdenking van het referendum in 1946 waarbij de bevolking na de val van het fascisme kon kiezen voor een monarchie of een republiek. Circa 54% koos voor republiek.
Veel italianen zijn vrij van werk. Dat is op de camping te merken. Het is drukker. Men maakt er een lang weekend-uit van.

Ik haal broodjes voor het ontbijt bij de camping supermarkt. Onderweg loop ik langs bungalows in aanbouw. Allemaal hetzelfde; eenheid zoals Ikea bouwpakketten. Maar niet elk bouwwerk is af. Een kalende jongeman van mijn leeftijd begint aan de planken van de veranda.

Voor de twee jarigen, Suzanne en Werner, is het ook Festa. We nemen ook voor hen een felicitatiefilmpje op. Tanti auguri a entrambi.

Na het ontbijt en koffie pakken we de fiets naar het centrum van Anzio. Veertien kilometer zuidwaarts. Voornamelijk over de SP601, de provinciale weg.
Na een 40 minuten fietsen komen we in het centrum. Bij Basilica Santa Teresa plaatst een bloemist de bloemstukken voor een trouwerij later vanmiddag. Posso fare una foto?  Of ik een foto mag maken. Eigenlijk niet zegt de bloemist, want de kerk is gesloten, maar hij maakt een gebaar alsof hij niets gezien heeft. Toffe vent.
Aan de haven, is het een drukte van belang. Veel Italianen flaneren of zitten bij een restaurant. Het is inmiddels pranzo lunch tijd. Jolanda trakteert me op een 3 gangen verrassingsmenu bij Il Pizzo. Een prachtige tent en verrassend lekker eten.
De Antipasti bestaat uit drie heerlijke gerechtjes. Gefrituurde inktvis met saffraan en een zuurtje, een vegetarisch kroketje met een schil komkommer en een heerlijk zacht sausje en een gefrituurd visje met tomaatjes en nog veel meer. Een verscheidenheid aan smaken.
De primo is gnocchi met een soort botersaus, kaas, kurkuma, kip en peterselie. De secondo is rombo tarbot met superdunne aardappelschijfjes, ui en gedroogde tomaat.
Caffè na.
Genieten.

We slenteren nog wat door het centro voor we de fietsen weer opzoeken.

Terug op de camping zien we dat de andere vier lodges op de eerste rij van Acqua Village ook verhuurd zijn. We zoeken de ligstoelen op aan het zwembad. Het is druk. De drie badmeesters houden alles scherp in de gaten. "Eerst douchen mevrouw voor u het zwembad in gaat". "Nee deze ligstoelen zijn voor de gasten van Acqua Village, u mag een stoel huren op het gazon". Pfffrrrt, een kort schel fluitje en een handgebaar naar twee jongens die al te baldadig doen. "No no no no" begeleidt door een bestraffende wijsvinger "u mag het ligbedje dat niet daarheen verplaatsen".  Een leuk schouwspel.

We lopen naar de campingsupermarkt voor een paar laatste boodschappen. De kalende jongeman van mijn leeftijd is nog steeds met de planken voor de veranda in de weer. Het lijkt op een Ikea pakket zonder inbussleutel.

Ter gelegenheid van La Festa della Repubblica is een dj bij de camping-loungebar, aan het strand.

A domani Tot morgen

1. Geard:
    2 juni 2023
    Een dj Bert...?
    Dat worden dus le ore piccole!!!
    Buon divertimento!
  2. Peggy:
    2 juni 2023
    Een kalende jongeman van mijn leeftijd…
    Wat hou ik van je schrijfstijl. Geweldig! Veel plezier bij La Festa op het strand. Ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur.
  3. Geert en Hammy Draaistra:
    3 juni 2023
    Bij thuiskomst maar eens op zoek naar een Italiaanse Jacky?
  4. Bert:
    3 juni 2023
    Strak plan Geert. Ik doe mee.
  5. Matthijs:
    6 juni 2023