Fietsen in Firenze

8 mei 2023 - Firenze, Italië

Maar we beginnen bij vanmorgen.

Oplichting 1.

Bij het uitchecken bij camping Bosco Verde zijn we benieuwd. Bij aankomst afgelopen zaterdag zei de receptiedame dat naast de reeds betaalde som voor het verblijf een extra € 35 betaalt moet worden voor de schoonmaak vanwege het korte verblijf van twee dagen. Wat een onzin. Wij protesteerden omdat dat nergens stond en ze maar bij de boekingsinstantie Hotels.com te rade moet gaan. “U kunt ook bij vertrek betalen” was de reactie.

Dus benieuwd of we nu het gevecht aan moeten of niet. Een andere receptiedame bij het uitchecken heeft het er niet over. Wij krijgen keurig de € 20 borg voor de sleutel terug, gevolgd door “buon viaggio “ goede reis.

Ze probeerden het gewoon. I truffatori de boeven.

We gaan naar Firenze Florence. Voor een week; het enige dat we vooraf geboekt hebben. Er is onweer voorspeld dus we willen zo snel mogelijk ter plaatse zijn, om te proberen droog uit te pakken.

De reis gaat voorspoedig. Het is erg rustig op de weg. Geen last van kamikaze-chauffeurs. Op de A1 tussen Lucca en Pistoia zijn opvallend veel boomkwekerijen langs de autostrada, met allerlei soorten bomen: palmen, cipressen en vele andere voor ons onbekende soorten.

Na ruim een uur arriveren we nog voor het middaguur bij camping Hu openair aan de Arno in oost Firenze. Zo professioneel als het er hier aan toe gaat. We hadden online al ingecheckt en dan krijg je voorrang op andere incheckers. Gevolgd door een prima uitleg. Alleen de sleutel van de gereserveerde bungalow kunnen we pas na 15 uur ophalen vanwege de schoonmaak. Logisch.

We halen daarom de fietsen van de drager achterop de auto, binden de tassen er aan, helmen op en gáán. Via de lungarno het fietspad langs de Arno linea recta naar centro storico het historische centrum. Vijf kilometer en twintig minuten later staan we bij de Ponte Vecchio.

Oplichting 2

Vier dames van rond de vijftig geven een mobieltje af aan een jongeman om een foto van hen te nemen, midden op de Ponte Vecchio. Een prachtige herinnering toch? De jongeman voldoet graag aan de wens en maakt een aantal opnames. Het glimlachen bij de dames verdwijnt snel als de jongeman geld aan ze vraagt. Anders krijgen ze het mobieltje niet terug. Voordat omstanders kunnen ingrijpen wordt betaald en maakt de jongeman zich uit de voeten. Altijd alert blijven is het credo.

We genieten volop van het fantastische centrum van Firenze. Ondanks de drukte. Het is prachtig weer en met 29°C heerlijk warm. Zoveel moois te zien.

Terug op de camping halen we de sleutel op en zetten onze bagage in de bungalow. We hebben een royale bungalow voor een week geboekt. Het is eind van de middag nog steeds droog maar de temperatuur daalt en het gaat waaien. We gaan zien of de voorspelde onweer nog komt.

De weersverwachtngen geven aan dat het na morgen een aantal dagen regenachtig zal zijn. Daarom plan ik morgen heel vroeg naar het oude centrum te fietsen om foto’s te maken zonder veel toeristen.

Benieuwd of het lukt…

Vanavond eerst weer foto's uploaden naar de cloud. Waarbij we onze playlist van Riccardo Cocciante maar gaan afspelen. Heerlijke muziek.

A domani Tot morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Robert Ameling:
    8 mei 2023
    Erg leuk om jullie reis zo mee te maken!
    De sfeer en gebeurtenissen, geven een indruk, van de plek waar jullie je ophouden.
    Gr. Wilma en Robert
  2. Marianne:
    8 mei 2023
    Opgelucht dat jullie niet opgelicht zijn ;>)
  3. Hammy Draaistra:
    8 mei 2023
    Wat kun je heerlijk verhalend schrijven Bert. Ik heb t gevoel dat ik naast jullie alles mee beleef.
  4. Liset en Ted:
    9 mei 2023
    Ik heb het gevoel dat ik ook een beetje met jullie mee reis. Ga zo door Bert en...gefeliciteerd met je zoon Frank!🎉
  5. Miep.:
    9 mei 2023
    Gefeliciteerd met die kleine jongen!