Ascoli Piceno

29 mei 2023 - Ascoli Piceno, Italië

We rijden naar Ascoli Pecino, één van de 'borgi più belli d'Italia'. Het ligt in het zuiden van de regio Le Marche. Voor deze keuze hebben we ons wederom laten leiden door de weersvoorspellingen. In het midden van Italië blijft het aan de oostkant namelijk het droogst.

De B&B 'Migliori Olive Ascolane beds' zit boven Enoteca Migliori Olive. Een delicatessenzaak met olive all'ascolana (wat dat exact inhoudt vinden we de komende dagen wel uit), aan Piazza Arringo, in centro storico van Ascoli Pecino.
De kamer is dus boven de winkel. Wel met eigen ingang. Een grote houten deur die toegang geeft tot een wooncomplex waarvan Migliori drie etages heeft met elk 4 kamers. Het  behulpzame personeel helpt ons uiterst vriendelijk naar de kamer. Een hele nette moderne kamer en een ruime badkamer. Lijkt erg nieuw. Onze fietsen kunnen we in de grote hal van het wooncomplex plaatsen. Een veilig idee en ze zijn bij de hand.
De B&B zit in een autovrije zone. De auto parkeren we in een overdekte en bewaakte garage, 400 meter verderop.

Wat opvalt zijn de vele bouwactiviteiten in het oude centrum en ook naast onze B&B. Dat is jammer. Later zien we dat Ascoli Piceno kandidaat is om cultureel hoofdstad 2024 van Italië te worden. Vandaar dat veel gebouwen een opknapbeurt krijgen vermoeden wij.

Gelukkig is er nog veel moois te zien, blijkt als we onze eerste verkenningswandeling maken. Aan Piazza Arringo, waar wij aan zitten, maar ook daar omheen.
150 Meter verder is Piazza del Popolo. Volgens velen het mooiste plein van Italië. Dat is natuurlijk subjectief. Oordeel zelf maar aan de hand van de eerste foto's.

De toeristeninformatie was op maandag al om 14 uur gesloten. Morgen na het ontbijt zullen we daar maar langs gaan. Er is zoveel te zien dat het moeilijk kiezen wordt.

Bij Caffè Meletti aan Piazza del Popolo nemen we een aperitivo. De prachtig oude, uit 1907 daterende, Anisetta zit vol geschiedenis, charme en elegantie. Ook de bediening en de hapjes bij onze crodini stralen dit uit.

In de Chiesa Sant'Agostino is een begrafenis mis aan de gang. Niet gepast om dan naar binnen te gaan. Wat wel opvalt is de Maserati lijkwagen voor de deur van de kerk. Zelfs begraven doen Italianen in stijl.

De Duomo aan Piazza Arringo is van binnen eerder imposant dan mooi, vinden wij. Wel bijzonder is de crypte met daarin onder andere de tombe van Sant'Emidio. Een bisschop die leefde van 279 - 309 AD en vereerd wordt als martelaar. Sant'Emidio is tevens beschermheilige van de stad.

's Avonds zoeken we een gelegenheid die ooit getipt is in het blad Italië, maar die blijkt niet meer te bestaat. We komen uiteindelijk bij Dica Duca aan Piazza del Popolo. Prima eten met een Ascolaans tintje.

Vermoeid zoeken we de B&B weer op.

Bouna notte Goedenacht

1. Werner:
    Mooi daar!
  2. Geard:
    30 mei 2023
    Weer een mooi verhaal en foto's Bert.
    Grazie!
  3. Liset en Ted:
    30 mei 2023
    Blijft leuk om elke ochtend jullie reisverhaal te lezen. Ga zo door 😊
  4. Marianne:
    30 mei 2023
    Weer een mooi dorpje. Ook wij stonden op Piazza del Popplo maar dan in Alberobello., was niet zo indrukwekkend. Ik verheug me al op PdP in Rome